[Talk-cz] administrativní hranice

"Petr Morávek [Xificurk]" xificurk na gmail.com
Středa Říjen 5 21:38:37 UTC 2011

hanoj napsal(a):

> *** do urovne obce je pouzitelne UIR-ZSJ (kod NUTS obsahuje v sobe
> hierarchii "stat>kraj>okres>obec"), obsahuje rozlohu i populaci obci
> http://www.czso.cz/csu/rso.nsf/i/prohlizec_uir_zsj

Díval jsem se, jak jsou tagovaná sídla v ČR (tag place), krom již
zmíněného problému s place=suburb je dost chaoticky tagovaný i zbytek.
Zatím se prostě nedohodl klíč pro přiřazování city,town,village.

Pokud bychom chtěli jít podle formálního statutu obce, tak máme v ČR:
statutární města, města, městyse, obce a pak pár vojenských újezdů a
Prahu. Ale tohle kriterium mi nepřijde jako úplně vhodné, protože:
- Statutárních měst, která by se dala napasovat na "city", máme 23, ale
podle pohledu k sousedům, mi nepřijde jako úplně dobrý nápad rozšiřovat
jejich počet oproti stávajícímu stavu.
- Nejmenší město je Přebuz se 74 obyvateli (2. nejmenší Loučná pod
Klínovcem s 90) - opravdu mám problém těch pár baráků u silnice (doufám,
že se nikoho nedotknu ;)) nazývat městem a tagovat town, přestože městy
formálně jsou. Pro porovnání největší obec je Jesenice s 6284 obyvateli
(tj. o dva řády více).
- Městyse do takového schématu napasovat stejně nepůjde.

Tagovat čistě podle počtu obyvatel taky nemá cenu, od toho je tam
population (teda mělo by být a snad se podaří brzy doplnit).

Pokud bychom chtěli nějaké exaktní pravidlo pro rozlišení village/town,
tak mi přijde nejvhodnější jako town označovat obce s pověřeným obecním
úřadem [1], což jsou v naprosté většině města, ale na druhou stranu
spousta měst tam nepatří. Potom by tag place nesl aspoň trochu
relevantní informaci o významu daného sídla (vůči svému okolí).
Co vy na to?

S přáním krásné noci,
Petr Morávek aka Xificurk

[1]