[Talk-cz] OSM Inspector a stav přijetí licence

LM_1 flukas.robot+osm na gmail.com
Čtvrtek Leden 26 14:40:05 UTC 2012

Problém ve vysvětlování je asi v tom, že se dějí dvě věci současně:

1) přijetí Contributer's terms (podmínky užívání): V těch se v zásadě
říká, že dávám OSMF právo užívat data a licencovat je pod nějakou
svobodnou licencí (a možnost tuto licenci měnit na základě většinového
hlasování komunity) a potvrzuji, že k tomu mám příslušná práva.
Tato změna je potřebná proto, aby se odstranila právní nejistota a strnulost.
Hlavní rozdíl je v tom, že určitá práva dostává výlučně OSMF a ta
potom dává licenci k dalšímu užití dat.
Doteď každý jednotlivě dával na svoje příspěvky licenci obecnou -
uživatel mapy tak vstupoval do smluvního vztahu s tisíci přispěvateli,
z nichž každý mu dal licenci na kousek.
Teď vstupuje uživatel mapy do smluvního vztahu pouze s OSMF od které
dostává licenci, a OSMF s každým přispěvatelem od, kterých má povolení
takovou licenci udělit.

Bohužel tato užitečná změna je i důvodem, proč se musí vyžadovat
explicitní souhlas každého jednotlivého přispěvatele.

2) Změna licence z CC-BY-SA na ODBL. Tato změna by mohla (podle mě
měla) proběhnout nezávisle na změně první (až po ní) - formou
většinového hlasování. Důvodem změny je to, že se vztahuje na autorská
díla, jimiž drtivá většina příspěvků v OSM není (berou se tak spíš z
opatrnosti). Proto se přechází na databázovou licenci, které více
odpovídá povaze dat v OSM.

Lukáš (LM_1)