[Talk-cz] Mapování ilegálního sportoviště

Jan Martinec jan na martinec.name
Středa Květen 20 16:36:26 UTC 2015

On 05/19/2015 09:35 PM, Martin Švec - OSM wrote:
> Ahoj,
>
> to mi něco připomíná: http://www.openstreetmap.org/way/129905013 :-)
>
> Můj osobní názor: pokud taková věc v terénu objektivně existuje, aktivně se
> využívá, mapper ji najde a cítí potřebu zanést do OSM, nejsem proti, přestože
> sám bych to asi nemapoval. Morální aspekty jsou málokdy černobílé. Lákají se tím
> další bikeři, nebo varují nevinní turisti, aby si dali pozor na překážky?
> Vymažeme Macochu, abychom k ní nepřitahovali sebevrahy? ;-) Nějaké tagování
> de-iure stavu by bylo fajn, akorát nevím jaké.

> [...]

Ahoj,

jsem v zásadě téhož názoru. Zrovna nedávno jsem narazil na oficiální
vyjádření OSMF z roku 2013 ke sporným teritoriím (snad skrze OSMWeekly?)
- jakkoli se týká primárně názvů, hranic a popisů, je medle relevantní i
tady.

http://wiki.osmfoundation.org/w/images/d/d8/DisputedTerritoriesInformation.pdf

Ve zkratce: není sporu o tom, že má OSM reflektovat realitu (On The
Ground Rule - mapa má obsahovat věci, které v realitě existují, a nemá
obsahovat ve skutečnosti neexistující věci); nicméně existence v mapě
nenaznačuje ani legálnost daného stavu, ani že by to nějakým způsobem
_mělo_ být, nebo že daný stav OSM/OSMF schvaluje/podporuje/etc.

Pokud někdo nemíní zmapovat stav, který se mu nelíbí, to je pochopitelně
jeho volba; nicméně _změny_ v mapě by rozhodně neměly probíhat podle
klíče "já myslím, že tohle by v mapě být nemělo / takhle by věci měly
být a zmapováním je změním i v realitě;" k takovým věcem je určena
http://opengeofiction.net/ , nikoli OSM. Pokud opustíme On The Ground
Rule (a jeho souputníka "Disputes are not to be carried out in the map,"
neboli "nevyřizujte si konflikty skrze mapování"), zaděláváme si na
masivní edit war ("tunel Blanka by IMHO vůbec neměl existovat, pryč s
ním z mapy!" "Asanace Starého města byla nedokončená, šup do mapy s
původně plánovaným bulvárem spojujícím Václavák s Mánesovým mostem!"
"Franta ze Lhoty mě naštval, tak smažu celou Lhotu, to mu ukážu!") a
rozchod s realitou: tahle cesta taky de iure neexistuje, de facto po ní
vede pražská cyklotrasa. Smazat?
http://www.openstreetmap.org/way/228652144#map=17/50.06028/14.48657

TL;DR: je-li věc dosud nezmapována, přidejte nebo nepřidávejte si ji dle
vlastního vědomí a svědomí, zmapované reálné entity bych ale nemazal,
ani pokud jejich reálná existence není legální.

Honza "Piškvor" Martinec