[Talk-cz] Mapování železnic (was Střípky ze SotM 2016)

Michal Pustějovský Michal.Pustejovsky na seznam.cz
Neděle Září 25 11:24:44 UTC 2016

Ahoj,

to značení, které popisuješ, je tagging scheme OpenRailwayMap.org(). Snažil
jsem ho "adaptovat" na podmínky ČR. Bohužel z časových důvodů jsem to nikdy
nedotáhl do konce. Co je hotovo, lze najít zde
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czech_Republic/railway_tagging)
. Kompletně například chybí signalizace.

Příklad železničního uzlu, který je zmapován podle uvedeného schématu je
např. Brno hl. n.(http://www.openstreetmap.org/relation/3790888).

Co se týče toho, jak mapovat, v ČR můžeme používat pouze vlastní znalosti. K
dispozici je spousta materiálů, které by teoreticky šly použít, jenže mají
nevyjasněné licenční podmínky (např. portál Pomůcky GVD
(http://www.gvd.cz/cz/) obsahuje spoustu mapek železniční sítě od SŽDC a
dokonce podrobné plánky žel. stanic).

Michal

"...
Mapování železnic - převážně téma Rakouska, Švýcarska a hlavně
Německa. Obecná pravidla jsou mapovat stanice jako nody, protože jsou
často asymetrické a centroid pak vychází nevhodně. Jednotlivé části
stanice je pak vhodné spojit relací. Vždy by se měl udávat rozchod a u
vícekolejných tratí preferovaný směr dopravy na dané koleji. Co se
týče sbírání dat, je možné filmovat přes okýnko / konec vlaku pomocí
stativu, nebo využít mobil a držák na sklo. Vždy je potřeba dávat
pozor, aby byl dostatečný signál GPS, protože vlak je Faradayova klec.

Detailnější mapování vlaků je složité, ale téma mne dost zajímá, byl
by někdo ochoten se se mnou podílet na vytváření schématu na českou
návěstní soustavu a detailnějším mapování železnic? Od německých
kolegů máme podporu, dokonce jsou české předpisy kvůli německým
strojvůdcům přeloženy do němčiny, takže nám můžou pomoci se
sjednocením terminologie. Němci také mají tabulku, jak dobrý signál je
v jednotlivých vlacích a kde je nejlepší mít GPS.

Co se týče dat, DB poskytují nějaká data na data.deutschebahn.com,
zkoušel někdo psát na http://pohledzvlaku.cz/, jestli by neposkytli
licenci pro OSM mapování? Prý dobře funguje ptát se na fórech šotoušů,
jestli je možné použít jejich fotky pro mapování. Samotný styl
OpenRailwayMap je k dispozici pod GPL.

Toť vše ze včerejška.
Jethro