[Talk-cz] Střípky ze SotM 2016

Jethro xtompok na gmail.com
Neděle Září 25 17:03:54 UTC 2016

Zdar,
střípky z neděle:

OpenStreetView - Podporované jsou pouze OBD2 dongle používající wifi a
BT LE, normální Bluetooth ne. Mobilní aplikace bude po revizi kódu na
f-droidu. Při uploadu z obrázků udělají video, to zkomprimují, odešlou
 a na serveru rozbalí zpět na obrázky, šetří to výrazně přenosové
pásmo. Aplikace také má rozpoznávat značky a pruhy, nebude se to dělat
až na serveru. Nahrané cesty se lepí na silnice, takže mapa vypadá
hezčí, po vybrání dané waye je pak možné projít všechny zaznamenané
průjezdy. Na serveru se rozmazávají obličeje a SPZ. Pro mapování je k
dispozici plugin pro JOSM, ve kterém se dá filtrovat podle stáří a
nechat si zobrazit pouze vlastní trasy. Desktopové aplikace jsou zatím
jen pro Mac OS X a Windows, na podpoře Linuxu se pracuje (Krakonoš
učinil neúspěšný pokus zprovoznit uploadovací aplikaci na Linuxu a po
několika hodinách a odhalení příčiny to vzdal pro nízkou kvalitu kódu
aplikace). Kromě uploadovací aplikace se chystá OSV Editor na mapování
rozpoznaných značek a rychlostních limitů. Specifikace serverového API
je hotová, ale zatím není veřejná, bude možné i importovat video, ale
bude potřeba přidat soubor s metadaty o pozicích jednotlivých framů.
Autentifikace probíhá pomocí OSM účtu, kdo chce přístup, napište jim.
V plánu je podpora 360stupňových foťáků a dalších věcí.

Public transport routing - Nejprve byl řečník z firmy bookující
jízdenky mnoha evropských dopravců a popisoval problémy s tím, že
každá země má svá id stanic, stanice jsou zmapovány různě a ne vždy
vhodně pro cestující, vytvořili vlastní databázi včetně unit testů pod
ODBL: https://github.com/trainline-eu/stations. Víc klikací verze je
station-studio, také otevřené.
Dalším řečníkem byl zaměstnanec koordinátora dopravy v Helsinkách a
popisoval, jak mají všechna data a API otevřená a využívají OSM a
otevřených technologií na všech úrovních. Velmi poučná přednáška pro
naše města, ukázka, že to jde a výsledek je velmi dobrý. Plánovač
spojení je postavený na OpenTripPlaneru Odkazy:
https://github.com/HSLdevcom, http://digitransit.fi/en,
http://dev.hsl.fi, kontakt na přednášejícího: Tuukka.Hastrup na hsl.fi
Poslední vystoupení bylo o mapování autobusů v Mexico City a problémy,
které s tímto velmi balkanizovaným systémem souvisí - neexistence
celkového přehledu linek, nejasné jízdní řády, zastávka nemá přesnou
polohu a jak tyto věci dostat do GTFS.
Pak proběhlo krátké představení OSRM a proč se nedá použít pro
routování v MHD, ale že je dobrým doplňkem na přesuny mezi zastávkami.
V rámci diskuse se pak řešilo, co s identifikátory zastávek, že
někteří (Afrika) používají  what-3-words jako id, protože splňuje
dobře účel, a kde vlastně id ukládat.

Jak tagovat, aby se dalo dobře navigovat - Přednáška od Mapboxu,
víceméně procházeli návod na
https://github.com/mapbox/mapping/wiki/Road-features-mapping-guide.
Ten je pěkně sepsaný, od nejjednodušších věcí až po pokročilé, s
odkazy na detaily. Mapa pro revizi různých routovacích featur:
http://mapbox.github.io/osm-navigation-map. V iD lze snadno udělat
zákaz odbočení, JOSM má plugin na turn:lanes.

Ještě jdeme zítra na hackaton, tak uvidíme, co se podaří udělat.

Celkově se mi konference líbila a byla velmi motivující pro další
snažení v OSM. Určitě doporučuji všem příští rok jet.
MSF
Jethro & Krakonoš (opravující Merkaartor)