[Talk-cz] GPS-presnost

Pavel Moravec pavel.moravec na email.cz
Úterý Srpen 28 09:33:51 UTC 2018

Zdravím,
já mám z testů současných chytrých telefonů a hodinek navíc pocit, že
oproti starým GPS i bez asistenčních dat z Internetu raději obětovávají
přesnost, jen aby byla rychle spočtena přibližná poloha. Třeba ještě
vůbec nemají efemeridy, ale už počítají polohu (jestli jen z alamanachu
nebo z AGPS či autonomních orbit uložených v zařízení výrobci
nezveřejňují). Případně vypočtená asistenční data nahrávaná do zařízení
(např. EPO od Mediateku) obsahují i po deobfuskaci dost podezřelé
hodnoty i pro výchozí čas ke kterému jsou spočtena. Navíc se dnes
telefony ani nesnaží o korekce z SBAS, což starší přijímače zvládaly,
asi aby byla menší spotřeba.

Takže hodnoty z GPS bych bral s velkou rezervou i pokud telefon indikuje
+/- 3m, což je víceméně nejlepší dnes dosahovaná indikovaná hodnota, ve
skutečnosti to může být o dost horší. Pokud člověk nemá přístup k
dvoukanálové GPS, zpracovávající i P-kód nebo GPS s velmi přesným
oscilátorem, kde loguje RAW data a pak doma provede korekce trasy po
ukončení výletu, tak bych metrové přesnosti nevěřil (přesněji, ono se to
v jednom bodě sejít může, ale obecně budou data driftovat ve všech
směrech klidně i o nějaké menší desítky metrů). Proto se dříve taky u
běžných GPS přijímačů i na OSM wiki doporučovalo projít trasu alespoň 2x
(ideálně v obou směrech) a průměrovat, teď to tam nemůžu najít.

          S pozdravem
                          Pavel Moravec