[Talk-cz] ortofoto mapy.cz

Jan Martinec jan na martinec.name
Pondělí Leden 29 15:43:15 UTC 2018

Dne 29.1.2018 v 16:23 Lukas Gebauer napsal(a):

> Není to obhajoba tohoto případu, ale něčemu nerozumím, a rád bych
> našel odpovědi:
>
> - Chápu, že se něco nemá kreslit podle zdrojů, které nemají
> kompatibilní licenci. Ale co když to kreslím podle kompatibilního
> zdroje, ale třeba na ty mapy.cz se kouknu jen pro kontrolu, jestli je
> kompatibilni zdroj verohodny?
Ahoj,

De iure ani to ne - tím směrem leží právní houština zjišťování, jestli
je to teda už podstatné užití díla a blablabla (nejsem právník), kde
tvůrce té jiné mapy bude tahat za delší konec provazu; prakticky z toho
vycházejí dva modely: osmácký a wikimapistický. OSM jede "nic než data
ze zdrojů, které jsou prokazatelně povoleny" a wikimapia "berem cokoli,
dyť co nám kdo může." Střední cesta "jen jedním očkem na chvilku
nakouknu" je ve skutečnosti ta druhá cesta - data v OSM nesmí být
odvozena z nekompatibilních map, ani trošku. (Je zřejmě možné ty mapy
okem porovnat - "ha, nový silnice už jsou tady měsíc a tam ještě ne",
ale nemá jít o přenos informací jedním nebo druhým směrem, tj. to
porovnání nemá být zdrojem pro mapování - a už se boříme do
právničtinských nejistot)

> (Napriklad kreslím cestu podle své GPS stopy, a tady jsem si
> poznamenal neco... vzpominam, ze to mel byt most. Tak se kouknu na
> orto, jesti si pamatuji dobre, ze tam mel byt most...)
Co zkusit Mapillary? Z toho je povoleno do OSM odvozovat, a právě v
takových případech mi dobře posloužilo.

> - pokud neco v iD kreslim, a na chvili se prepnu na jiny podklad,
> zaznamena se to do imagery_used?
To je pointa tagu imagery_used - "jaký podklad byl zobrazen". Zjistit,
jestli z toho podkladu uživatel něco opravdu použil, to je úloha dalece
přesahující možnosti současné techniky.

> - nezpusobi to zbytecne falesne poplachy pri honu na carodejnice?
Hon na čarodějnice, tj. uměle vykonstruovaný proces, vedený k předem
vytyčenému rozsudku? Asi nerozumím výrazu, můžeš vysvětlit?

> Lukas

Zdar,
Honza "Piškvor" Martinec