[talk-cz] Překlady pro iD s KeepRight

Marián Kyral mkyral na email.cz
Pondělí Leden 14 09:00:06 UTC 2019

---------- Původní e-mail ----------
Od: Lukas Gebauer <gebylist na mlp.cz>
Komu: OpenStreetMap Czech Republic <talk-cz na openstreetmap.org>
Datum: 14. 1. 2019 9:45:26
Předmět: Re: [talk-cz] Překlady pro iD s KeepRight
"> Na druhou stranu, v dnešní době *všechny* lidské činnosti používají
zažitou
> a pro nováčka zpočátku nesrozumitelnou terminologii. Namátkou:
elektronika,
> modelařina, fotografování...  Takže tohle není jen specifikum OSM. A
nováček
> se s tím stejně musí, dříve či později, popasovat. Stejně tak je velkou
> výhodou alespoň základní znalost angličtiny.

Tady se ale zaměňují dvě skupiny lidí. Podívej se třeba na rádio:

Každý elektronik musí vědět, že kondenzátorem s proměnnou kapacitou
mění rezonanční frekvenci oscilátoru. Budeš to učit i uživatele?
Kdepak, těm stačí vědět, že tímhle čudlíkem to zapne, a tady tím bude
kroutit, než naladí tu svoji stanici. Terminologii elektronika k tomu
opravdu nepotřebuje.
"

V téhle analogii je rádio něco jako prohlížeč. Na prohlížení mapy taky
nepotřebuješ znát interní model OSM. Prostě si otevřeš mapu a hotovo.

Jenže když chceš mapu upravovat, musíš se o tom něco naučit. Stejně jako
kdyby ses chtěl šťourat ve vnitřnostech rádia.

Podle mne je to na wiki [1] popsáno hodně srozumitelně. Nemůžu za to, že
silnici se někde říká cesta. A uzel taky ne vždy znamená křížení cest. Co
třeba uzly na laně, aby se lépe šplhalo? To je přesná analogie a tak bych to
začátečníkům vysvětloval.

Jinak tomu sice budou ze začátku hned "rozumět", ale pak začnou používat
wiki a jsou stejně v háji (pokud někdo mezitím neupraví celou wiki).

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Prvky

A tak je to i u OSM. Tu mapu přeci nekreslí matematici se znalostí
teorie grafů. Kreslí ji obyčení lidé - libovolní uživatelé. A ti
kreslí čáry a malují puntíky. Ať tomu říkáš jakkoliv.

Já sám za sebe budu raději, když tito laici občas užitečně do mapy
přispějí, než když se budou prát s nepochopitelnou terminologií, až
se na to vykašlou úplně.

--
Lukas Gebauer.

http://synapse.ararat.cz/ - Ararat Synapse - TCP/IP Lib.