[talk-cz] WeeklyOSM CZ 507

majkaz majkaz na centrum.cz
Úterý Duben 21 09:23:57 UTC 2020

Já osobně si path=mtb dokážu představit snad jen v bikeparku - tedy stezka vybudovaná a určená jen pro horská kola. Tedy víceméně obdoba závodní dráhy, ale pak je to duplikování leisure=track.

Moc ale nechápu, jak se chodec může vyhnout cestám užívaným jako traily - protože po okolí se takhle velmi často užívají značené turistické trasy. Většinou to není problém, pokud tam dotyčný vyrazí večer po práci nebo o víkendu ráno, ale potkat ho tam v plné rychlosti v neděli po obědě, kdy je to plné rodinek s dětmi (úzká pěšina v prudkém svahu kousek od konečné MHD), je na zabití. Navíc, jak už bylo řečeno, traily většinou nejsou nikde značené a ani oficiálně prezentované.

Cyklostezky i cyklotrasy jsou přece něco výrazně jiného, i cyklotrasa pro horská kola po pěšinách většinou nevede. To už je spíš natažená po zanikajících až neexistujících polních cestách, případně po polních cestách "vylepšených" štěrkem - tedy velkými šutry, ne tím co se obecně označuje za štěrkovou cestu, drtí z cihel nebo podobně. Navíc tady po okolí je označení cyklotrasy pro horská kola je výjimka, většina z nich je označená naprosto stejně, ať vede po silnici s hladkým asfaltem nebo po rozbitých polních cestách.

Ani cyklostezka neříká nic o průjezdnosti - v našich podmínkách většinou ani ne tak kvůli povrchu - i když rozbitý asfalt je taky radost - ale hlavně kvůli tomu, že se po ní nedá normálně jet díky technickému řešení - viz oblíbené "cyklisto slez z kola", přechody pro pěší v trase, neexistence nájezdů / sjezdů.

Majka
> Od: "jzvc via talk-cz" <talk-cz na openstreetmap.org>
> Komu: talk-cz na openstreetmap.org
> Datum: 21.04.2020 09:31
> Předmět: Re: [talk-cz] WeeklyOSM CZ 507

Dne 20.4.2020 v 10:29 <0174 napsal(a):Ahoj a díky za další číslo,jen bych doplnil k: Phyks se ptá <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2020-April/051864.html>, zda může být cyklostezka (cycleway) omezena pouze na horská kola, protože mu přijde, že dokumentace highway=cycleway je spíše pro městskou cyklistiku. Jsme si jisti, že alespoň jedna z více než 80 odpovědí <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2020-April/thread.html#51864> na mail listu mu pomohla s jeho problémem.

 Jedním z výsledků je návrh <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Tag:path%3Dmtb> na novou hodnotu tagu path=mtb. Ať už projde, nebo ne, jsem rád, že se to řeší, protože jako chodec bych se raději vyhnul cestám využívaným jako traily (překážky, cyklisté s vysokou kinetickou energií) a jako horský cyklista budu rád, když budu moci najít nová místa na ježdění (tedy v teorii, v praxi většinou zmapovaná nejsou).
Cus, tohle je pekny nesmysl, pokud vim, existuje tagovani, ktery rika, jak moc je teren sjizny, a z nej jasne plyne, ze pokud to neni vicemene idealni afaltka, tak to pro silnicni kola zrovna neni. To ale vubec neznamena, ze neprojedes nebo v horsim pripade neprojdes.
Cyklostezka je pak predevsim cesta po pravni strance cyklistum urcena a pripadne adekvatne oznacena. S jeji sjizdnosti to nema zhola nic spolecnyho, pricipielne muze byt takto oznaceny i krpal po sutrech a korenech nekde uprostred divociny, byt to tak v nasich koncinach nebyva bezne. Co ale bezne uz je, jsou jako cyklostezka znaceny trebas sterkovy cesty, coz pro silnicni jezdeni taky neni uplne idealni. A opet, pozor, je rozdil mezi cyklostezkou (tzn tim, kde je prislusna znacka) a cyklotrasou - ta muze vist leckde.
Proto je path=mtb proste nesmysl, protoze nic takovyho neexistuje.

<0174
ne 19. 4. 2020 v 18:35 odesílatel Tom Ka <tomas.kasparek na gmail.com <tomas.kasparek na gmail.com>> napsal:Ahoj, je dostupné vydání 507 týdeníku WeeklyOSM:

 https://weeklyosm.eu/cz/archives/13046 <https://weeklyosm.eu/cz/archives/13046>

 * První online mapathon.
 * Exporty na freemap.sk <http://freemap.sk>.
 * Otvírací doba v karanténě.