[Talk-dk] highway-cycleway - seperat - yes!!!

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Nov 18 11:28:22 GMT 2009

Niels Beck wrote:

> Hvordan vil du så forklarer at Tyskland, Holland og Frankrig tolker
> cykelstier
> på samme måde som mig, men nogle brugere i Danmark er af en helt anden
> mening!
>
> Samarbejde bestemt, men jeg beder dig se på brugen af
> cykelstimarkeringer i de pågældende lande,
> og så gerne fortælle mig om det indtryk du får af brugen i disse lande?
>
> I al venskabelighed er det ikke nogle brugere i Danmark,
> deer adskiller sig fra resten af Europa!
>
> Jeg er ikke sikker på det er fair at bruge argumentet "samarbejde" eller
> [...]

Infrastrukturen af cykelstier i Danmark adskiller sig fra de fleste andre
europæiske lande. I modsætning til for eksempel England, (som tag'ningen er
indrettet efter) er cyklismen i Danmark ikke alene rekreativ men benyttes i
vid ustrækning til persontransport og pendling. I kommunernes forvaltninger
planlægges der systematisk med at udbygge og forbedre cykelsti-netværket, og
jeg tror næppe at man noget sted kan komme afsted med at bygge en ny vej
uden tilhørende cykelsti. Derfor: når cykelstien er en del af vejanlægget,
som den er mange steder, mener jeg at den skal tagges på, på samme måde som
man f.ex. gør med busbaner. Rent fysisk er det ofte med en kantsten, men af
og til (sikkert af æstetiske hensyn, og hvis der er plads) med en smal
stribe græs.

Thor Østergaard wrote:

> Der er typisk tre situationer, man møder:
> 1) En malet stribe på vejen, evt med en anden farve asfalt: Tagges som
> highway=tertiary(f.eks) + cycleway=lane. Der er der vist ikke meget
> uenighed om, at det er den korrekte tagging.

+1

> 2) En cykelsti i "nogen" afstand fra vejen, eller med diverse
> "tingeltangel" imellem vejen og cykelstien som træer, buske, lygtepæle,
> rækværk, parkeringsbåse, busskure, tankstationer etc. Tagges efter min
> mening som en selvstændig vej, da stien ikke er en del af vejen.

+1

> 3) Cykelsti "tæt" på vejen, dvs kun adskilt med en kantsten, en
> fliserække eller "meget smal" græsstrimmel. Her kan man diskutere, hvad
> er korrekt. Hvis der vitterligt kun er en kantsten som adskillelse
> finder jeg det ok at bruge cycleway=track, men ellers laver jeg også
> separate cykelstier i den situation.

Her mener jeg at man skal bruge cycleway=track.

> Et par grunde til at mappe separat highway=cycleway: Det er meget mere
> overskueligt i editorerne (JOSM, Potlatch) da man umiddelbart ser, hvor
> der er cykelstier. Med tags på "hovedvejen" må man inspicere de enkelte
> vejes tags for at se, om cykelstien nu også er mappet. Desuden går der
> nemt ged i den, hvis en mapper uforvarende sammensmelter to veje med
> forskellige cykeltags.

Det irriterer osse mig at man ikke kan se om en way er tagget med cycleway.
Men det bør ikke have indflydelse på hvorledes der skal tagges. Jeg har
oprettet en ticket [0] i JOSM's bugtracker, så må vi håbe at udviklerne vil
tage dette problem op.

> Men tagningen kan nemt blive noget rod, hvis alt skal hænges på den
> samme vej. Så får man ting som
> cycleway:left:oneway=yes,
> cycleway:right:oneway=no,
> cycleway:right:foot=no
> (opdigtet tilfælde med ensrettet cykelsti i venstre side, dobbeltrettet
> cykelsti i højre side, som er forbudt for fodgængere). Og prøv lige at
> vise mig et rute-program, som forstår de tags (eller alle de indlysende
> variationsmuligheder).

Jeg kender slet ikke til de tags du nævner her (reference?), og jeg mener
heller ikke at de bruges nogen steder. Det eneste relevante eksempel jeg
kender, er i forbindelse med cykelstier på en dobbeltsporet vej eller gade,
som f.ex. Marselis Boulevard i Århus. Hvis man tagger den:

  highway=secondary cycleway=track oneway=yes

vil OSMArender tegne cykelstier på begge sider af hver vejbane. I dette
tilfælde skal det efter min mening tagges:

  highway=secondary cycleway:right=track oneway=yes

Har man en ensrettet gade, med modsatrettede cykelstier i hver side, kan man
bruge:

  highway=secondary oneway=yes cycleway=track cycleway=opposite_track [1]

Er det mere kompliceret end det, kan man naturligvis altid lave en separat
highway=cycleway.

> Og hvad med et tag som cycleway:oneway=yes, hvad betyder det? Cykelsti i
> begge sider ensrettet i deres respektive køreretninger eller en cykelsti
> ensrettet i vejens retning?

Aner det ikke, har aldrig set cycleway:oneway=yes. Kan du ikke give en
reference?

Mvh,
Morten (mok0)

[0] http://josm.openstreetmap.de/ticket/3978
[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Template:Map_Features:cycleway

PS: Jeg vedhæfter et billede fra Jadevej i Horsens (eksemplet er fra Jonas
alias rasher) som viser Jadevej (øst-vest) tagget med cycleway=track, og
Bjerrevej (nord-syd) med skyggestier på begge sider (som sejler øst/vest i
forhold til Bjerrevej). Eksemplet taler for sig selv i forhold til
renderingens kvalitet.
Navn: jadevej-horsens1.png
Type: image/png
Størrelse: 147885 bytes