[Talk-dk] highway-cycleway - seperat - yes!!!

Polderrunner opn-osm at ngc7000.org
Ons Nov 18 20:26:38 GMT 2009

Morten Kjeldgaard wrote:

> [...]
> vid ustrækning til persontransport og pendling.
> I kommunernes forvaltninger
> planlægges der systematisk med at udbygge og forbedre cykelsti-netværket, og
> jeg tror næppe at man noget sted kan komme afsted med at bygge en ny vej
> uden tilhørende cykelsti. Derfor: når cykelstien er en del af vejanlægget,
> som den er mange steder, mener jeg at den skal tagges på, på samme måde som
> man f.ex. gør med busbaner. Rent fysisk er det ofte med en kantsten, men af
> og til (sikkert af æstetiske hensyn, og hvis der er plads) med en smal

England er nok ikke det bedste land at sammenligne med, det er stadig
lidt af et u-land på cykelområdet. I Holland bruges cykelstinettet så
sandelig til pendling ligesom i Danmark. Jeg har indtryk af, at
cykelstierne langs vejene her typisk ligger lidt længere væk fra
vejbanen end i Danmark, måske fordi man her allerede i årtier har
designet cykelstierne ind i gadebilledet fra starten af istedet for
at tilføje dem senere som lidt af en efterrationalisering.

> Thor Østergaard wrote:

Næ, det gjorde han ikke. Det gjorde jeg!

> Her mener jeg at man skal bruge cycleway=track.

Jeg mener, at cycleway=track er en tilnærmelse til den virkelige
situation, som evt. kan bruges indtil man får bedre data og kan mappe
cykelstien separat. Men her bliver vi nok ikke enige.

> Det irriterer osse mig at man ikke kan se om en way er tagget med cycleway.
> Men det bør ikke have indflydelse på hvorledes der skal tagges. Jeg har
> oprettet en ticket [0] i JOSM's bugtracker, så må vi håbe at udviklerne vil
> tage dette problem op.

God ide.

> Aner det ikke, har aldrig set cycleway:oneway=yes. Kan du ikke give en
> reference?

Jeg tror ikke, de tags er dokumenteret, jeg opfandt dem til lejligheden.
Selv hvis der er cykelstier på begge sider af vejen, er de ikke
nødvendigvis ensrettede. Derfor angiver jeg normalt oneway=yes, hvis
cykelstien faktisk er ensrettet. Simpelt, hvis cykelstien er mappet
separat. Men det bliver altså kompliceret, hvis cykelstien bare er et
tag på "hovedvejen". Så er det, man må opfinde sære sammensatte tags for
at markere egenskaber for cykelstien.

> PS: Jeg vedhæfter et billede fra Jadevej i Horsens (eksemplet er fra Jonas
> alias rasher) som viser Jadevej (øst-vest) tagget med cycleway=track, og
> Bjerrevej (nord-syd) med skyggestier på begge sider (som sejler øst/vest i
> forhold til Bjerrevej). Eksemplet taler for sig selv i forhold til
> renderingens kvalitet.

Så slemt er det da heller ikke :-) (jeg har vist oprindeligt mappet
cykelstien langs Bjerrevej engang tilbage i 2008, hvor jeg var en ret
grøn nystartet osm'er). Bjerrevej er nok lidt af et grænsetilfælde, da
cykelstien indenfor bygrænsen ligger klods op ad vejen, hvis jeg husker
ret. Udenfor Horsens er der en bred græsrabat mellem vej og cykelsti.

Ole