[Talk-dk] Redigerede kajkant i Aalborg?

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Lør Dec 11 10:14:36 GMT 2010

On 10/12/2010, at 22.20, Michael Andersen wrote:

> Prøv at kontakte den ansvarlige (som åbenbart er fra Tjekkiet).

Tillad osse mig et lille øb.

Det er jo fedt med luftfotos, men det Michael her skriver illustrerer
ganske godt noget, som i mine øjne er lidt ærgeligt, nemlig at nu kan
alle og enhver i hele verden sidde hjemme i deres sofa og brokle rundt
med at mappe steder i Danmark de aldrig har været på og aldrig kommer.

Personligt synes jeg jo, at noget af det sjoveste ved OSM er, at man
tager hue og vanter på, går ud i landskabet med sin GPS, eller om
sommeren, starter sin cykel op og tager sig en tur. Denne fornøjelige
mapningsmetode sikrer samtidig, at der har været en person på stedet.
Endvidere er det relativt nemt at få overblik over, hvem som arbejder
i et givent lokalområde, eller, om det måske er helt jomfrueligt.

Jeg synes måske derfor vi skal overveje, om tilgangen til Fugro's
ortofotos, via pbro's mapserver ikke skal være fuldstændig fri for
alle og enhver, men begrænses på en eller anden måde, som vi kan
diskutere. Det er godt nok en lidt træls tanke, men omvendt, er det
osse træls som OSM'er kun at bruge sin tid på at rette andres fejl,
eller at opleve folk fra Langtbortistan som sidder og ændrer kortet
tilbage til år 2006 eller før.

-- Morten (mok0)