[Talk-dk] Aftale om ortofotos for Danmark - work in progress

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tor Dec 30 12:38:18 GMT 2010

Hej,

Lige en jule/nytårs-opdatering:

2010/12/7 Peter Brodersen <peter at ter.dk>:

> Og nu har jeg været forbi dem og fået kopieret ca. 80 GB datafiler.
> Det burde der være plads til ude på min server, så jeg kopierer dem
> nok bare over en af dagene, når jeg kommer forbi en hurtig
> netforbindelse (80 GB upload tager tid, når man sidder på en
> ADSL-forbindelse  :-) ).

Jeg har endnu ikke fået smidt filerne online - har været plaget lidt
af sygdom og den slags på det seneste. Til gengæld skulle det ikke
være noget problem at finde en god forbindelse.

> Så er der så alt det med at få sat MapServer op... men det skulle jo
> kunne lade sig gøre. Nu må jeg lige få overblikket over, hvad det
> egentligt er for noget data, jeg har fået :-) Jeg er lige kommet ind
> ad døren, så jeg har ikke fået kigget på filerne endnu. Så vidt, jeg
> kunne forstå, var det .ecw-filer, vist med tilhørende
> projicering-metainformationer.

Her er der noget mere succes :-) Jonas Häggqvist har gjort et
fremragende arbejde med at få MapServer til at fungere, også med
.ecw-filerne.

Han har testet lidt lokalt på enkelte områder med enkelte af de i alt
ca. 600 billedfiler, og det fungerer helt fint i Potlatch1, Potlatch2
og JOSM (josm-latest, vel at mærke, som har indbygget Imagery - dette
erstatter slippymap og wmsplugin). Lige nu roder vi lidt med Varnish
og caching, idet det stadigvæk tager et par sekunder at få genereret
hver tile.

Så teknikken virker med de reelle datafiler og de rigtige editors.

Når jeg har fået kopieret filerne over på min server, burde det være
let at komme hurtigt i gang. Målet er så også at få lagt Fugro-kortene
ind som en standard-valgmulighed i de forskellige editors.

Godt nytår!

- Peter Brodersen