[Talk-dk] vejnettet i OSM

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tor Dec 22 13:36:36 GMT 2011

Hej,

2011/12/22 Lars Thegler <lars at thegler.dk>:

> Der har været (er?) en misforståelse hvor folk har tagget grusveje i
> sommerhusområder som highway=track, hvor det er mere korrekt at bruge
> highway=residential, surface=unpaved. Uden at kende området ser det klart ud
> til at været tilfældet her.

Jeg har brugt track en del steder (men vist ikke i sommerhusområder).
Her burde jeg måske snarere bruge residental med passende surface på.
Men der er ikke noget i vejen for at køre på tracks jf.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#Denmark
uden for skovområder.

Til gengæld synes jeg, at surface=unpaved kan dække for bredt,
hvorimod eksempelbilledet på highway=track mere ligner, hvad jeg ser
ved flere sideveje til indkørsler.

Jeg har dog været i tvivl om de sideveje bare burde være
highway=service (som ikke nævner så meget om formen, men mere typen)
med service=driveway. Og så er der naturligvis også spørgsmål om
hvornår, en indkørsel (kort eller måske flere hundrede meter) også
skal hedde det samme som den vej, den stikker ud fra.

- Peter Brodersen