[Talk-dk] DK OSM på telefon

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Lør Feb 19 18:22:19 GMT 2011

Jeg har jo efterhånden fået lavet en del OSM i Odsherred og er begyndt
at eksperiementere lidt med tags som openhours, lit og maxspeed.

I dag er jeg så på besøg i Odsherred. Jeg havde ikke fået min normale
Nokia GPS med. Men jeg lånte en Blackberry, installerede GpsMid på den
og downloadede OSM dk zip-filen.
I dag kørte vi ud for at handle lidt ind og se lidt på området. GpsMid
fulgte med på kortet, alle vejene var der, men der var et par stykker,
der manglede navn (GpsMid skriver hvilken vej man kører på). På vejen
tilbage fik jeg rutevejvisningen/navigatoren til at virke (det tog lidt
tid at finde ud af hvilke taster, der skulle bruges og hvordan man
valgte en destination).  Det virker også rigtig godt med lyd og det hele.

På et tidspunkt sagde kvindestemmen: "speed restriction 20 km per hour".
Det er et maxspeed tag, jeg selv har lagt ind for et par uger siden.

Så jeg var overrasket over hvor godt det fungerede. Nu vil jeg med
sindsro anbefale venner og bekendte at bruge OSM på telefoner og PDA'er
i stedet for at købe hardware med ufri kort.