[Talk-dk] DK OSM på telefon

Martin List-Petersen martin at list-petersen.dk
Ons Feb 23 02:26:19 GMT 2011

On 19/02/11 18:22, Niels Elgaard Larsen wrote:
> Jeg har jo efterhånden fået lavet en del OSM i Odsherred og er begyndt
> at eksperiementere lidt med tags som openhours, lit og maxspeed.
>
> I dag er jeg så på besøg i Odsherred. Jeg havde ikke fået min normale
> Nokia GPS med. Men jeg lånte en Blackberry, installerede GpsMid på den
> og downloadede OSM dk zip-filen.
> I dag kørte vi ud for at handle lidt ind og se lidt på området. GpsMid
> fulgte med på kortet, alle vejene var der, men der var et par stykker,
> der manglede navn (GpsMid skriver hvilken vej man kører på). På vejen
> [...]

For PDA'er på Windows CE basis er der faktisk MapFactor Navigator Free,
som også virker fremragende og bruger OSM data. OSM kortene er ofte
langt mere up to date og akurat i det meste af Europe end NavTeq (som
Nokia er baseret på) eller TA (som GoogleMaps er baseret på).

Jeg har en radio på WinCE basis i bilen og da virker det helt
fremragende at bruge MapFactor med OSM kort til navigation.

OSM kortene til Garmin navigation understøtter desværre ikke maxspeed
etc. endnu, men virker derudover også ganske formidabel.

Så jo helt klart, kortene er mere end brugbart og jo flere folk der
bruger dem og finder de småfejl der nu kan være, så bliver de endnu bedre.

Med venlig hilsen,
Martin List-Petersen