[Talk-dk] teknik ved tagging af landuse især landuse=farmland

Anders Lund anders at alweb.dk
Lør Jan 8 14:17:20 GMT 2011

Hej,

Godt og væsentligt spørgsmål, det ville være cool at vi finder en nogenlunde
fælles konsensus :)

On Lørdag den 8. januar 2011, Jesper F wrote:
> [...]
> et rektangulært område med egne nodes, hvor området fx ligger mellem 4
> highways. Men man kan også oprette dette så landuse=farmland deler nodes
> med de omkringliggende highways. Hvad er mest korrekt?
>
> B)
> I øvrigt: Danmark har store sammenhængende områder med landuse=farmland.
> Hvor store skal disse taggede områder være? jeg har tænkt på om det var
> mere korrekt og håndterbart, hvis man simpelthen taggede hver mark for sig
> fx fra Fugros billeder (jeg ved godt at det kan være ændret steder osv).

Det må høre under micro-mapping. Jeg har selv prøvet at gøre det
(http://www.openstreetmap.org/?lat=55.0135&lon=10.3205&zoom=14&layers=M), det
ville være noget af et job at komme over hele landet selvom markerne er lidt
større i jylland... Dertil synes jeg det kan være svært at afgøre grænserne
nogle gange. Måske ville et større område hvor man kan dele op med
barrier=hedge (eller andet) være cool? :)

> Men man kan også tagge større områder, hvor der går veje på tværs osv.
> http://www.openstreetmap.org/?lat=56.4198&lon=10.00905&zoom=15&layers=M
> men det er egentlig noget upræcist, i det vil andre landuse-typer som burde
> ligge ind i området også fx landuse=farmyard m.fl. Så jeg tror mest på den
> først metode hvor hver enkelt mark optegnes. Hvad siger I?

Man kan bare lave den area der skal være noget andet og gøre den til inner i
en multipolygon med marken, og derefter tagge den.

I øvrigt kunne man også anskue denne metode som meget præcis, da større
områder af DK jo ER ubrudt landbrug, med små oaser af skov, natur, beboelse
osv.

--
Venlig hilsen,
Anders