[Talk-dk] teknik ved tagging af landuse især landuse=farmland

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Søn Jan 9 14:23:36 GMT 2011

Søndag 09 januar 2011 12:20:42 skrev Morten Kjeldgaard:

> Jeg vil klart mene, at hvis et område deler knuder med en vej, betyder
> det, at området går til midten af vejen. Det kan man f.eks. hævde hvis
> det drejer sig om "landuse=residential" på den ene side af vejen  og
> "landuse=commerciel" på den anden side. Der er alligevel ingen synlig
> grænse, og man kan sige, at området går til midten af vejen.
>
> Hvis det derimod drejer sig om marker, parker, skove, osv. er altid en
> fysisk grænse som ikke er midten af vejen, men en afstand derfra, og i
> sådanne tilfælde bør områdets grænse markeres med selvstændige nodes.
> [...]

Jeg vil mene at dit argument knapt er så klart som du påstår. De fleste veje
beskrives med en enkelt række punkter/knuder, som i sig selv intet siger om
vejenes bredde. Dette vil sige at man må tænke/fantasere sig til at en given
vej er så og så bred, hvilket igen vil sige at man lige så vel kan forventes
at tænke/fantasere sig til at områder langs med vejen, kun går til kanten af
vejen, selvom de deler knuder med den.
Skulle vi følge din logik burde vi i sidste ende beskrive alle veje, som 2
paralelle rækker knuder der hver følger sin kant af vejen.
Når vi i OSM beskriver veje og andre objekter gør vi det af praktiske grunde
kun tilnærmelsesvist. Derfor er det akkurat lige så korrekt at lade et område
dele knuder med en tilstødende vej som ikke at gøre det.

En fordel ved at dele knuder er at det reducerer kortets kompleksitet. Færre
knuder = mindre kompleksitet.

--
Mvh Michael