[Talk-dk] Vejnavne - slut med OSAK-opdateringer af adresser

Peter Brodersen peter at ter.dk
Lør Jul 9 14:39:51 BST 2011

Hej,

Jeg har fået kigget http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Vejnavne
igennem og politikken om at ville ændre adressenodes.

Det at rette adressenodes kommer slet og ret til at give mange
konflikter med de eksisterende opdateringer (ændrede nodes bør tjekkes
i hånden, og er typisk undtaget for automatisk opdatering).

Samtidigt bliver det også problematisk - dvs. umuligt - at tilføje nye
nodes automatisk på en vej, idet de så ikke vil have den "korrekte"
notation til den nuværende politik. Der er ingen måde at automatisere
dette på, så nye nodes får det korrekte "addr:street" i forhold til
vejsegmentet.

Så idet det ikke længere er muligt at automatisere processen, regner
jeg med at *stoppe* mit opdaterings-script snarest muligt, idet dens
nuværende opførsel er i konflikt med ønsket om at tagge anderledes -
og at dette ikke er noget, man kan programmere sig ud af.

Det betyder samtidigt, at vi mister en ellers god ressource til at
identificere nye veje og nybyggeri. Som sagt, det er ikke muligt at
automatisere dette i forhold til opdaterings-politikken.

(Jeg frygter lidt, at politikken er for at vi "tagger til
statistik-udregneren" (så vi kan få nogle pæne 100 %-completion-tal),
hvilket i mine øjne er et problem i lighed med at "tagge til
renderen":
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer

- Peter Brodersen
  OSM-bruger: Findvej