[Talk-dk] Vejnavne - slut med OSAK-opdateringer af adresser

Daniel Trads danieltrads at gmail.com
Lør Jul 9 17:01:02 BST 2011

Hejsa

Nu har jeg været med i et par måneder og har "tagget til statistikken" i
Fredericia så Complete_500m er flyttet fra 94% til 99%. Samtidig bor jeg i
Fredericias digterkvarter, hvor der har været mange "røde" adressenoder. Så
langt så godt. Jeg skal lige have et par ting skåret ud i pap. ;)

2011/7/9 Peter Brodersen <peter at ter.dk>

> Det at rette adressenodes kommer slet og ret til at give mange
> konflikter med de eksisterende opdateringer (ændrede nodes bør tjekkes
> i hånden, og er typisk undtaget for automatisk opdatering).

Jeg har fx haft nogle fejl på Chr. Richards Vej hvor nogle af noderne havde
en addr:street med "Chr.Richards vej", som jo så giver røde noder. Jeg gav
dem en tur med http://osm.ter.dk/address_street.php, og så blev det hele
rettet til "Chr. Richards Vej" og det tilpassede jeg også vejens name-tag
til. Det er også den måde det normalt står på vejskilte, breve fra kommunen
osv. Dvs. "Fornavn-mellemrum-Efternavn-mellemrum-Vej". Generelt virker det
til at Fredericia Kommune har rimelig godt styr på det.

Men piller man normalt i OSAK-noderne? Jeg har ikke gjort det i Fredericia,
med andet end updateren.

Er OSM-kravet at man skriver "Christian Richards Vej" eller er var det ok
med forkortelsen?

> Samtidigt bliver det også problematisk - dvs. umuligt - at tilføje nye
> nodes automatisk på en vej, idet de så ikke vil have den "korrekte"
> notation til den nuværende politik. Der er ingen måde at automatisere
> dette på, så nye nodes får det korrekte "addr:street" i forhold til
> vejsegmentet.

Ja hvis der er fejl i OSAK, så bliver det jo noget roderi.

> Så idet det ikke længere er muligt at automatisere processen, regner
> jeg med at *stoppe* mit opdaterings-script snarest muligt, idet dens
> nuværende opførsel er i konflikt med ønsket om at tagge anderledes -
> og at dette ikke er noget, man kan programmere sig ud af.

Kan botten ikke auto-opdatere, hvis der ikke er pillet i OSAK-noderne på den
pågældende vej? Hvis man nu kunne detektere at der havde været pillet i
OSAK-noden, så var den vej "banned" fra autoopdatering. Man kunne så evt
vise vejen som et overlay på osm.rasher.dk. Ville det blive noget rod?

Jeg har jo mest erfaring fra Fredericia, og der passer tingene meget godt.
Er der eksempler på kommuner (MunicipalityCode) der er specielt slemme? Kan
man evt. whiteliste "gode" kommuner?

> Det betyder samtidigt, at vi mister en ellers god ressource til at
> identificere nye veje og nybyggeri. Som sagt, det er ikke muligt at
> automatisere dette i forhold til opdaterings-politikken.

Kan vi stadig manuelt opdatere OSAK-noder via
http://osm.ter.dk/address_street.php eller lukker det også?

(Jeg frygter lidt, at politikken er for at vi "tagger til
> statistik-udregneren" (så vi kan få nogle pæne 100 %-completion-tal),
> hvilket i mine øjne er et problem i lighed med at "tagge til
> renderen":
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer

Enig, hvis det er dårlige data, så hellere holde dem røde.

--
Daniel Trads