[Talk-dk] Vejnavne - slut med OSAK-opdateringer af adresser

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Lør Jul 9 19:18:08 BST 2011

9. jul. 2011 18.01 skrev Daniel Trads <danieltrads at gmail.com>:
> Jeg har fx haft nogle fejl på Chr. Richards Vej hvor nogle af noderne havde
> en addr:street med "Chr.Richards vej", som jo så giver røde noder. Jeg gav
> dem en tur med http://osm.ter.dk/address_street.php, og så blev det hele
> rettet til "Chr. Richards Vej" og det tilpassede jeg også vejens name-tag
> til. Det er også den måde det normalt står på vejskilte, breve fra kommunen
> osv. Dvs. "Fornavn-mellemrum-Efternavn-mellemrum-Vej". Generelt virker det
> til at Fredericia Kommune har rimelig godt styr på det.

Det lyder til at være et eksempel på at de i kommunen har opdaget og
rettet fejlen. Hvad der jo er perfekt.

> Men piller man normalt i OSAK-noderne? Jeg har ikke gjort det i Fredericia,
> med andet end updateren.

Den sidste udmelding jeg har læst, er at Peter frarådede det, jeg har
derfor også afholdt mig fra det. Men det er jo sådan set egentlig det
hele den her problematik handler om - de importerede data fra OSAK er
desværre ikke fejlfri. Vejnavnene er i øvrigt også kun en del af
problemet, der er nogle adressepunkter der bogstavelig talt er helt i
dammen og nogle steder mangler der adresser.

> Er OSM-kravet at man skriver "Christian Richards Vej" eller er var det ok
> med forkortelsen?

Ifølge de engelske regler skal det skrives ud. Begrundelsen for de
engelske regler fremgår formodentlig af wikien. Jeg synes navne er en
gråzone, lige nøjagtig den her ville jeg nok skrive ud fordi man vel
ikke udtaler det C-H-R Richardts Vej, men Christian Richardts Vej.
Evt. kan det forkortede navn puttes i short_name, ser ud til at
søgefeltet på openstreetmap.org tjekker begge:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Nominatim/Development_overview

Ole