[Talk-dk] Vejnavne - slut med OSAK-opdateringer af adresser

Peter Brodersen peter at ter.dk
Søn Jul 10 13:24:30 BST 2011

Besvarer lige en del folk:

2011/7/9 Ole Laursen <olau at hardworking.dk>:
> Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke mener at det er muligt at få den
> korrekte addr:street ind. Det er da bare at kigge om der skulle være
> en vej i nærheden med et osak_name tag?

Og hvis der er flere veje i nærheden med osak_name-tag? Eller hvis der
er en vej i nærheden med et osak_name-tag, som ikke har noget at gøre
med det adressepunkt?

> Selv hvis du ikke får den korrekte addr:street på, er det vel bedre at
> have adressepunktet end ikke at have det.

Det er vel et spørgsmål om definitionen på addr:street. Det er den
korrekte i følge de administrative oplysninger, og i Danmark er det
kommunen, som definerer dette.

OSAK nævner dog: "A way with highway=* and the corresponding name
should be found nearby.". Men her mapper vi så i forhold til
skiltningen, som for den sags skyld kan variere fra ende til ende af
en vej.

2011/7/9 Daniel Trads <danieltrads at gmail.com>:
> Jeg har fx haft nogle fejl på Chr. Richards Vej hvor nogle af noderne havde
> en addr:street med "Chr.Richards vej", som jo så giver røde noder. Jeg gav
> dem en tur med http://osm.ter.dk/address_street.php, og så blev det hele
> rettet til "Chr. Richards Vej" og det tilpassede jeg også vejens name-tag
> til. Det er også den måde det normalt står på vejskilte, breve fra kommunen
> osv. Dvs. "Fornavn-mellemrum-Efternavn-mellemrum-Vej". Generelt virker det
> til at Fredericia Kommune har rimelig godt styr på det.

Yep, det er så et eksempel på, hvor oplysninger er rettet i kommunen
efter adresser er kommet ind i første omgang. Det fungerer som sådan
helt fint.

Men det betyder også, at man ikke bare kan kigge på om eksisterende
adresse-nodes for samme vej hedder noget andet, end hvad der står i
OSAK. Fordi det ændrede navn både kan være forældet (og OSAK har
rettet det til et nyt), eller at det ændrede navn kan være "korrekt"
(fordi en bruger har rettet det).

> Men piller man normalt i OSAK-noderne? Jeg har ikke gjort det i Fredericia,
> med andet end updateren.

Min anbefaling er, at man holder fingrene fra lige præcis
adresse-nodes, idet det let bliver noget rod, hvis man skal kombinere
automatiske og manuelle opdateringer.

> Kan botten ikke auto-opdatere, hvis der ikke er pillet i OSAK-noderne på den
> pågældende vej? Hvis man nu kunne detektere at der havde været pillet i
> OSAK-noden, så var den vej "banned" fra autoopdatering.

Det er omtrent, hvad der foregår i øjeblikket. Men adresse-nodes er
uafhængige af hinanden, så det ville også være ærgerligt, at der ikke
kunne tilføjes en ny node på vejen (eller måske slettes en node), blot
fordi der er blevet pillet ved et enkelt husnummer eller to.

> Kan vi stadig manuelt opdatere OSAK-noder via
> http://osm.ter.dk/address_street.php eller lukker det også?

Min plan er netop at lukke siden, fordi den arbejder imod den
nuværende politik, og fordi det ikke er teknisk muligt at kode sig
frem til en løsning, som overholder "Vejnavne"-politikken, som vi
tilsyneladende har besluttet at den skal være.

2011/7/9 Niels Elgaard Larsen <elgaard at agol.dk>:
> Mappet kunne laves ud fra (osak_name,name) par på veje, eller vi kunne bare vedligeholde
> den i en wiki.

Bum, måske ja.

> Hvis en bruger af OSM fx bruger et navigationsprogram til at komme til Tengslemark
> Strandvej nummer 14, kan vi ikke forvente, at brugeren eller programmet ved, at det i
> virkeligheden er OSAK adressen Tenglsemrk Strandvej 14.

Det problem eksisterer allerede i dag. Adresser er, uanset hvad man
ønsker, ikke altid entydige, som Daniel også beskriver:

2011/7/9 Daniel Trads <danieltrads at gmail.com>:

> På mit vejskilt, sygesikring, turistkort og kommunale breve står der også
> Johs. Ewalds Vej, så jeg syntes det ville være meget forvirrende at skulle
> gå væk fra dette. Men for Nominatims skyld kunne jeg jo sætte den fulde
> stavemåde ind i alt_name. En søgning på "Johannes Ewalds Vej" på Nominatim
> giver mig ikke noget hit i Fredericia.

Det betyder så, at når folk skal søge efter en adresse, kan deres
kildemateriale variere - og netop konflikte med den notationsform, OSM
lige har valgt at bruge:

(Findvej.dk kan i øvrigt både finde vejen på
http://www.findvej.dk/JohannesEwaldsVej,7000 og
http://www.findvej.dk/JohsEwaldsVej,7000 :-) )

Nå, men det korte af det lange er stadigvæk, at den nuværende politik
går i konflikt med den måde, vi har importeret data hidtil. Jeg synes
selv, det er et tab, hvis man ikke let kan automatisere alt det
kedelige, og jeg tror også, at jeg af samme årsag så småt vil stoppe
mit OSM-aktivitetsniveau. Jeg arbejder muligvis for pragmatisk i
forhold til ideologiske og politiske guidelines, og det skal ikke stå
i vejen for OSM-projektet i øvrigt.

- Peter Brodersen