[Talk-dk] Vejnavne - slut med OSAK-opdateringer af adresser

Daniel Trads danieltrads at gmail.com
Søn Jul 10 20:42:15 BST 2011

2011/7/10 Kennet Nielsen <kennetn at gmail.com>

> Men hensyn til det med gængse OpenStreetMap anbefalinger som siger man
> ikke skal bruge forkortelser, så kunne det jo også godt ske at det var
> forkortelser af de officielle navne (dem alle andre bruger) der ikke
> skulle bruges.
> Altså at man ikke selv skal finde på forkortelser, jeg syntes i
> hvertfald godt man også kan fortolke det sådan.

Ja ikke?

Læste også lidt på
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Editing_Standards_and_Conventions

"In the name tag, enter the full name as it appears on the street name
signs. Use mixed case with the first letter of each word capitalised (for
example, Church Street, not Church street). Do not abbreviate words. There
is currently no table of standard abbreviations (St. could be Street or it
could be Saint) and it has been decided that this is a rendering issue. i.e.
the underlying data should have the full street name. This will allow a
renderer to introduce abbreviations as necessary."

Nu prøver jeg som forholdsvis nyankommet OSM'er at oversætte:

1. Skriv det fulde navn (?), som det ser ud på vejskiltene. Det er jo let
nok. "Johs. Ewalds Vej".
2. Forkort ikke. Hmmm.. Nejnej, jeg skal nok lade være med at skrive
"Jhs.Ewlds vj.". Eller hvad mener de her?
3. Renderen kan nok forkorte det fulde navn for dig. Nåda? Det har jeg ikke
set før.

Kan se at amerikanerne også har deres problemer:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Key:name#Abbreviation_.28don.27t_do_it.29_._Abbreviations_on_street_signs.21
http://vidthekid.info/misc/osm-abbr.html

Nogle veje derovre kan, hvis de skrives ud, få en hel anden mening. Fx: "N
West St", which is entirely different from "Northwest St". Kan vi teoretisk
også komme ud for den slags i dk?

--
Daniel