[Talk-dk] Vejnavne - slut med OSAK-opdateringer af adresser

Daniel Trads danieltrads at gmail.com
Søn Jul 10 22:03:56 BST 2011

2011/7/10 Niels Elgaard Larsen <elgaard at agol.dk>

> Men det er ikke et fuldt navn. Og man udtaler det vel ikke Johs Ewalds Vej?

Jeg har bare svært ved at fatte de to ting samlet:
1. Enter the full name
2. As it appears on the street name signs.

Som turist i byen ville jeg da blive træt af at lede efter et skilt med
"Johannes Ewalds Vej" på, når jeg kun kan finde et "Johs. Ewalds Vej"-skilt.
Det går nok med os danskere, men udenlandske turister får det ikke nemt.

  3. Renderen kan nok forkorte det fulde navn for dig. Nåda? Det har

> Men det ville da give mening, hvis det ikke er plads til det fulde navn ved
> et givet zoom-niveau.

Jamen så ser man jo alligevel det "ukorrekte" short_name. Det går da helt
galt så for den stakkels turist, der nu både ser et skilte-name, forkortet
fullname og fullname når han zoom'er.

> Nogle veje derovre kan, hvis de skrives ud, få en hel anden mening.
>>

> Men "N West St" ville jo vaere "North West Street" (som er nordenden af
> West Street) og ikke "Northwest Street"

Klart nok for en indfødt, men igen skal jeg til at kigge på skilte der _er_
forkortede. Hvis jeg søger på "n ave nw", så kan jeg også se at amerikanerne
ikke skriver navnene ud, og de bruger også en bot (de har et system kaldet
Tiger?).

Fx. "NW Ave N":

Men lad os da lige lege lidt med Tengslem(a)rk Strandvej. Mærkelig
OSAK-forkortelse iøvrigt. ;)

Her var vejen:

Der er både korrekt name (Tengslemark Strandvej) + osak_name og short_name
med den forkortede adresse (Tengslemrk Strandvej).

Og her var nr. 14:
http://www.openstreetmap.org/browse/node/959322921

Addr:street står her til "Tengslemrk Strandvej".

Og http://osm.rasher.dk/?lat=55.92&lon=11.54&zoom=15# er rød når man slår
"Unreachable... " til.

Nominatim finder faktisk "tengslemark strandvej 31", selvom OSAK-noden ikke
indeholder den rigtige adresse. Den må jo finde det via name på vejen, så
over til short_name, og så til sidst noden i nærheden. Sjovt.

Som Morten er inde på, kunne man så ikke hjælpe Findvej-botten ved at sætte
osak:street_no = 2403 + osak:municipality_no = 306 ind på vejen? Så kunne
botten hente name fra vejen og sætte dem ind på OSAK-noderne. Så vil
osm.rasher.dk også blive normal.

På denne måde kan begyndere og knapt så tekniske mappere bare køre løs og
indsætte veje osv. De øvede brugere ser så via osm.rasher.dk at "noget er
galt" og afgør manuelt om det er mapperen eller OSAK der har ret. Har OSAK
ret, så rettes vejnavnet bare som vi plejer. Har mapperen ret, så indsættes
de 2 tags fra en af OSAK-noderne.

Lidt besværligt med det sidste, men så er da da sporbarhed via det
almindelige værktøj som alle kender og der skal ikke laves special
wiki-sider der skal parses osv. Vi kan også let udtrække en liste over
hvilke kommuner der har flest ways med en
"name+osak:street_no+osak_municipality_no"-kombination. Når kommunen så har
rettet fejlen rydder man pænt op på vejene igen.

Har jeg overset et eller andet? Det er vist langt over min sengetid. ;)

--
Daniel