[Talk-dk] Så skete det der ikke måtte ske

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Man Jul 18 23:03:48 BST 2011

On 2011-07-18 23:44, Esbern Snare wrote:
> Jeg har sagt det før og skal gerne gentage min holdning - LAD VÆRE AT
> RETTE I ANDRES ARBEJDE UDFRA  FUGRO hvis du ikke har loalkendskab til
> stederne eller du på anden måde ved at der er fejl i dataene.

Som sagt, nogen gang er det ret åbenlyst at der er fejl i data.
Derudover er man jo tit nødt til at få det til at hænge nogenlunde sammen.

Hvis man laver veje efter Fugro, kan man jo ikke bare lade dem fx krydse GPS-veje, hvis
man kan se, at de ikke skal krydse. Så må man vurdere om det er Fugro eller de
eksisterende veje, der er mest præcise. Her lader jeg som regel OSAK være dommer.

Man kan heller ikke bare lade veje løbe gennem søer.

> Det er
> manglende respekt for andres måske surt opmålte data. Dette skal ikke
> forståes sådan at man ikke skal mappe efter fugro, map endelig løs der
> hvor der ikke er mappet,

Ja, men der er altså rigtig mange steder hvor man skal flette det ind i det, der allerede
er mappet.

> det giver selvfølgelig nogle fejl, men lad de
> lokale "cykel og gps folk" tage sig af at rette dem.... og husk så
> også at GPS logninger også kan være behæftet med fejl
>
> En anden god ting er også at sætte en kommentar på hvis man retter
> andres data, f.eks. retter man en fugro skov til efter virkeligehde,
> så skriv lige "korrigeret efter lokalkendskab eller sådan noget"

Ja, hvis det er præcist. Mange skove afmærket med GPS er for små, fordi man har gået på de
yderste stier, som ikke er grænsen for skoven. Jeg har mappet et par skove med GPS, men nu
har jeg rettet dem til med Fugro.