[Talk-dk] OSM cykeldata - tags og SQL-queries?

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Fre Jul 22 12:10:45 BST 2011

Standard eller default færdsel for Danmark for typer af trafik kan ses
i denne tabel - viser som udgangspunkt hvem der må færdes hvor
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#Denmark

List med alle typer af veje der finde kan ses
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway

Men der kan altid indsættes tags der overuler en regel fx highway=path
udgangpunkt må cykler færdes her - men der kan indsættes "bicycle=no"
på vejsegmentet.

OpenStreetMap Wiki vedr. forhold cykelstier og situationer i vejnet kan ses her
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle

Et tip for at få en mere handy OSM fil at arbejde med at er at bruge
Osmosis http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmosis - den kan filterer
alle de veje man ønsker ud  og giver back en  fil -

Noget helt andet er at hvis man virkelig vil have indsigt i XML
strukturen og vil benytte OSM data ad en professionel vej - Så er det
bedste vej altså at have kortlagt lidt selv i OSM og få indblik i
hvordan vejnettet (samt POIs/polygoner) er blevet tagget samt
problemstillingerne Det giver også indsigt i hvordan man via API'er
(XAPI)laver søgninger efter bestemte elementer og gør det rigtigt.
Datamining ind i OSM uden at have kortlagt selv, er sådan lidt at være
webmaster uden at have basal kendskab til HTML (min holdning)

/Søren Johannessen