[Talk-dk] Parker som multipolygon

Jeff Huntington jeff.huntington at tdcadsl.dk
Lør Jun 18 18:02:21 BST 2011

On Thu, 16 Jun 2011 13:47:34 +0200, Claus Hindsgaul wrote:

> Hej,
>
> Jeg har bemærket at omridset af Zoologisk have i København og
> Frederiksberg
> Have er opbygget på en (for mig) lidt besynderlig måde.
> Begge parker er defineret som multipolygoner, der er samlet af
> adskillige
> enkelt-ways (ikke aflukkede områder). I Frederiksberg Have er søer og
> vandløb klippet ud af parkens multipolygon. Nogle af disse ways er
> markeret
> som park med navn, men enkelte er helt uden tags.

> [...]

Hvis jeg husker rigtigt, så er det mig, der har været på banen her, så jeg
må hellere gribe pennen!

Der er vist 2 ting:

1. Inspireret af wiki'en http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multipolygon,
har jeg lavet parkerne som multipolygoner, der er samlet af fysiske ways.
Jeg var tiltrukket af metodens stringens, så man undgik 'way på way' eller
ways tæt på hinanden for at angive arealanvendelse. Jeg er dog efterhånden
gået bort fra at bruge den ret meget, fordi den i praksis kan være meget
besværlig, og kan nemt overses af andre mappere, hvorved 'ringen' bliver
ødelagt, eller duplikeret.

2. Jeg betragtede 'leisure=park' som land cover, og har derfor 'klippet'
hullerne til vandet. Det er nok forkert - jeg er i hvert fald kommet til den
overbevisning at 'park' er land use snarere end land cover.

Så Claus har nok ret i, at noget burde laves om.

Jeff Huntington