[Talk-dk] Et lille pip om Fugro

Rasmus Vendelboe r.vendelboe+osm at gmail.com
Tir Mar 1 09:55:16 GMT 2011

der er nu i kortet en masse veje der er mærket "via Fugro", men uden
vejnavn.

Det er ikke altid jeg gør det og det er ganske med vilje. Som eksempel kan
du se her [1]. Du kan ikke fortælle mig hvor Langengevej bliver til
Mollerupvej ved at kigge på luftfotoer og hvis man tagger en vej som
service, eller track har den så reelt et navn?. Det må være en misforståelse
man tror det kan lade sig gøre (og præcist) uden at besøge stedet. Du har
præcist samme problem ved at tagge highway som alt andet end road, da du
f.eks. ikke kan skelne living_street fra residential fra luftfotoer [2]. Her
laver alle storset tonsvis af approksimationer uden at delagtiggøre os i
logikken bag.
De danske osm'ere der jævnligt deltager på mailingslisten ved at
approksimationer fra armstolsmapping hele tiden er en afvejning mod om vi
senere kan skaffe lokale brugere til at forfine data. Hvis du
armstolsforfiner, men samtidigt efterlader dig en stor klat usikker mapning
og fejl i et område, så får du sandsynligvis aldrig nogen til at rette fejl
fordi du ikke rigtigt kan involvere dem (og de føler de gør en rigtig
forskel). Jeg er lodret uening i dit basis udgangspunkt. Der er imho ikke
noget galt i at mappe af flere omgange eller efterlade noget til andre.
Dårlige metadata er ikke altid bedre end halvfærdige data.

derefter have bøvlet

Du får det til at lyde somom peer review / coauthering  er skidt for osm.
Jeg tror ikke på det. Vi skal jo alligevel igennem områderne flere gange for
at få alle deltalger med. Jeg har endnu til gode at se nogle der kun "micro
totalmapper".

[1] http://www.openstreetmap.org/?lat=56.21237&lon=10.20294&zoom=17&layers=M
[2] Se f.eks. ude foran Teknologisk Instituts hovedindgang i Åårhus:
http://www.openstreetmap.org/?lat=56.138834&lon=10.187643&zoom=18&layers=M

Med venlig hilsen
Rasmus Vendelboe