[Talk-dk] Et lille pip om Fugro

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Tir Mar 1 12:00:48 GMT 2011

Esbern Snare <esbensnare at ...> writes:
> Jeg blive lige nød til at komme med et lille surt opstød angående brug
> af Fugro.
>
> Hvis man mapper efter luftfoto, så vær venlig at sætte vejnavne på,
> der er nu i kortet en masse veje der er mærket "via Fugro", men uden
> vejnavn. En eller anden bliver alligevel nød til at gennemgå hele
> kortet og derefter have bøvlet med at rette "fejlene", så gør det nu
> selv, har man energi til at tegne veje, kan man vel for pokker også
> slå vejnavnet op.

Jeg ondulerede lige Arden forleden hvor næsten alle veje var tegnet på
men uden vejnavne. Jeg vil give dig ret i at det er meget nemmere at
navngive dem når man alligevel er i gang, men muligvis er ikke alle
klar over tricket med at kigge på adressepunkterne.

Under alle omstændigheder var det i hvert fald en hjælp at de var
tegnet ind. Især de lange veje ude på landet er relativt hurtige
at smide et navn på.

> ..og så lige min kæphest nummer 2. ændre aldrig på noget hvor der er
> gps track udfra luftfotoet uden at have kontroleret det fysiske sted
> først !!!!!!... det grænser til manglende respekt for dem der udfører
> feltarbejde !

:)

Jeg har ændret/rentegnet en masse veje på landet optegnet efter GPS.
Hvorfor? Fordi luftfotoet i mange tilfælde ser ud til at være meget
mere præcist. Et typisk eksempel er at den GPS-optegnede vej er for
lige og mangler nogle sving som er tydelige på luftfotoet. Et andet
typisk eksempel er at man klikker GPS-data til i Potlatch 2, og så er
der 7 spor der ligger forskudt og med forskellige krøller. Hvem har
så mest ret? I mange tilfælde ligger luftfotovejen lige lukt midt i.

Men det er jo ikke sådan at GPS-sporene er værdiløse. Tværtimod kan
de også med luftfoto være en fin støtte (og i skovområder helt
uundværlige). Især når Fugro nogle steder er så fejlbehæftet som
det er.

Jeg vil dog lige slå til lyd for at når man uploader GPS-spor, så gør
dem offentlige (man kan også ændre gamle uploads med tilbagevirkende
kraft) - ellers er det umuligt for andre at vurdere præcisionen.

På steder med nybyggeri er situationen naturligvis en helt anden.

Ole