[Talk-dk] Et lille pip om Fugro

Martin List-Petersen martin at list-petersen.dk
Tir Mar 1 20:38:46 GMT 2011

On 01/03/11 20:30, Michael Andersen wrote:
> Jeg støder på masser af veje mm, som tydeligvis er smidt på osm med en skovl.
> Dem retter jeg uden videre betænkning til efter Fugro, selvom jeg måske ikke
> umiddelbart er så kendt i det pågældende område. Men hvis jeg kan fornemme at
> vedkommende der sidst har rørt ved tingene har været rimeligt nøjagtig/
> kompetent, så lader jeg dem være selvom de måske er lidt off i forhold til
> Fugro. Jeg kan konstatere at jeg tilsyneladende har det mere med nøjagtighed
> end nogle andre mappere.
>
> Jeg har lige siddet og lavet et lille kvalitets tjek af nogle af vejene i Ribe
> [...]

Jo da. Men kun hvis det er en ok GPS enhed. Der er nogle mappere, der
logger med GPS enheder i mobiltelefonerne og for at være helt ærligt,
nogle af dem er det værste bras når det kommer til nøjagtighed.

Jeg har i mange år brugt min Nokia E90 Communicator (både til navigation
og logning), men med en bluetooth GPS i frontruden af bilen. For bare
når man brugte navigation med den interne GPS i telefonen, så kunne man
være 99.9% sikker, at GPS'en mistede signal 30 sekunder før man skal
dreje og fanger signal ikke igen indtil man er 1 km for langt :)
Antennen i de fleste, speciellt ældre, mobiltelefon gps enheder er bare
ikke god nok så de kan bruges som et nøjagtigt resultat.

Og klart da, GPS sporet vil aldrig være helt præcis det samme sted,
fordi afhængig af klima-ændringer, tiden af dagen, chipset i gps
enheden, hvad side af vejen og hvad retning man kører i, så kan det
variere med et par meter.

Det kan dog tydeligt ses på basis af luft-fotografi, hvis en mapper er
komplett ved siden af. Enten fordi han tegner for grov eller fordi hans
GPS enhed simpelthen er røv og nøgler. So luft-fotos hjælper med at få
et mere konsistent og præcis kort.

Med venlig hilsen,
Martin List-Petersen