[Talk-dk] Vejnavne og OSAK-data (Re: Lidt statistik)

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Man Mar 7 12:00:02 GMT 2011

Der begynder at tegne sig et billede af, at vi nok ender med en form for
"OSAK-name"-tag (f.eks. name-osak eller osak:name), så vi selv kan styre
name-tagget uafhængigt af OSAK.

Det står mig dog lidt uklart, om der er andre, der bemærkede at jeg nævnte
muligheden for at benytte dette tagformat på alle adressepunkterne - ikke
bare på vejene. Begrundelsen er den samme; adressepunkterne er ikke bare en
OSAK-tilføjelse til OSM - det er faktisk en integreret del af selve
kortmaterialet, og bør vel også et fejlfrit name-tag, ikke???

HVIS vi vælge en "OSAK-name"-approach, ser jeg to muligheder, hvoraf jeg
foretrække den første:

1:
Alle adressepunkter udstyres med "OSAK-name"-tag samt et name-tag, der som
udgangspunkt har samme indhold.
Alle veje indeholder blot det name-tag, der svarer til adressepunkterne.

2:
Vi beholder OSAKs "name"-tag uændret i adressepunkter
Alle veje tilføjes et "OSAK-name"-tag, så forbindelsen til
OSAK-adressepunkter kan fastholdes, mens name-tagget kan ændres af mapper.

For 2: taler at vi ikke orker at rette alle punkterne, eller tror at
systemet ikke kan vedligeholdes ordentligt. Kan disse udfordringer afhjælpes
med noget automatisering - f.eks. et interface til at indrapportere en
rettelse til et OSAK-vejnavn, hvorefter name-tag på adressepunkternes og
evt. nærliggende vej omdøbes?

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Studsbøl Alle 81
DK-2770 Kastrup