[Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

Morten Siebuhr sbhr at sbhr.dk
Fre Mar 25 08:49:35 GMT 2011

On Fri, Mar 25, 2011 at 8:27 AM, Claus Hindsgaul
<claus.hindsgaul at gmail.com> wrote:
> Ja, det er imponerende, hvad den import har gjort for Stevns. Men hvad er nu
> dette for en historie???:
> http://digitaliser.dk/news/1077645 "Stevns Kommune må ikke videregive gratis
> geodata"
>
> Er kommunen kommet i klister for sin gavmildhed?

Jeg har kort skimmet PDF'en der var vedhæftet artiklen, og det er ud
til at de er kommet i problemer. http://www.digitaliser.dk har fat i
det centrale citat:

"Stevns Kommune har derfor efter statsforvaltningens opfattelse ikke
den fornødne hjemmel til at videregive kortmateriale efter
FOT-standarden gratis eller ved salg til private ledningsejere og
andre mulige kommercielle brugere."
    - Helle Haxgart

I det store hele ser det ud som om statsforvaltningen kommer til deres
konklusion baseret på Stevs Kommune ulovligt laver et kort, der er for
godt (kartografisk overkapacitet, om man vil), og hvis de
sælger/bortgiver dette arbejde i nogen form forvrider de det
komercielle marked. En specielt interessant detalje er at de ikke
skelner mellem om kortet sælges eller bortgives - de mener det er
ulovligt at kommunen overhovedet udbyder deres kort-materiale.

Jeg er (heldigvis) ikke jurist, men som jeg læser det, må faktisk
heller ikke sælge deres kort til KortCenter A/S, der indklagede dem
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fordi de bortgav kortet i
stedet for "blot" at slæge det.

--
Morten Siebuhr