[Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tor Mar 31 09:46:11 BST 2011

Hej,

2011/3/26 Peter Brodersen <peter at ter.dk>:

> Det er dog en sag, jeg vil følge nøje. Jeg vil også prøve at prikke
> til nogle journalister, m.m. desangående og få skabt noget offentligt
> fokus på sagen.

Og nu har jeg også kloget mig lidt om sagen.

Første artikel i Version2 fra i forgårs:
"Afgørelse: Kommune må ikke forære kortdata væk til OpenStreetMap"
http://www.version2.dk/artikel/18597-afgoerelse-kommune-maa-ikke-foraere-kortdata-vaek-til-openstreetmap

Anden artikel i Version2 fra i går:
"Forbud mod OpenStreetMap-deling giver kommune dårligere kort"
http://www.version2.dk/artikel/18596-forbud-mod-openstreetmap-deling-giver-kommune-daarligere-kort

At dømme på kommentarerne, er der ingen, som er uenige i, at det er en
uhensigtsmæssig begrænsning. Om det så rent faktisk medfører noget, er
et godt spørgsmål.

Jeg er lidt ked af, at IT- og Telestyrelsen ikke er mere aggressive i
den første artikel, specielt i forbindelse med hele deres ODIS-projekt
(Offentlige Data I Spil). Omvendt set ligger IT- og Telestyrelsen
under Videnskabsministeriet, som ligger i et helt andet område end
Konkurrencestyrelsen (som ligger under Økonomi- og
Erhvervsministeriet, og dermed har en anden tilgang).

- Peter Brodersen