[Talk-dk] Kirker, denomination

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Man Maj 30 19:33:45 BST 2011

On 30-05-2011 19:11, Morten Kjeldgaard wrote:

> Danmarks Riges Grundlov §4 siger:
>
> "Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes
> som sådan af staten."

Bestemt.

> Altså evangelical_lutheran er den korrekte betegnelse når det drejer sig
> om en folkekirke.

Er det nu også det. Er "evangelisk-luthersk" en gren indenfor
lutheranisme, eller er det bare det udtryk der er brugt i grundloven om
lutheranisme? Ja jeg ved det ærlig talt ikke, men jeg kunne godt
forestille mig at det er det der er tilfældet.

Vi skal jo ikke opfinde en forskel hvor der ikke er nogen, hvis
denomination=lutheran reelt er korrekt og betyder præcist det samme som
evangelical_lutheran.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk