[Talk-dk] Ang. adressenoder med fejl

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tor Nov 3 09:37:39 GMT 2011

Den 03-11-2011 09:24, Søren Due Jensen skrev:
> Super liste, den er meget brugbar.
> Hvis der for hver entry blevet sat et link til Peter's Vej Updater med den pågældende vej, vil det blive endnu mere anvendeligt :)

> Troede praksis forbød at man flytter adressenodes ? Bl.a. derfor har jeg tagget noder med åbenlyst forkerte koordinater med en fixme, men kan bagefter godt se at andre har valgt at flytte dem.

> Vi bør nok opdatere wikien med informationer om hvad gældende praksis er, når OSAK informationerne ikke er korrekte.

Praksis kan vel ikke forbyde noget. Og vi kan da ikke have en politik om
at have forkert data i OSM.

Jeg startede også med bare at tagge dem FIXME. Men jeg har nu flyttet
nogle, som var helt forkerte. Fx var der en adresse i Skælskør som var
placeret midt i Korsør. Det går jo ikke. Vi risikerer jo, at nogen
taster adressen ind i deres navigationsprogram, som finder den og fører
dem til en helt forkert by.

Men jeg er enig i, at alle flyttede adresseknuder bør tagges. Enten med
en fixme som fx "wrong coordinates, moved to estimated position" eller
med en ny source som kan være "GPS" eller lokalkendskab (hvis man fx ved
at Jordvej 42A ligger 10 meter nord for Jordvej 42 og ikke 8 km væk.

I øvrigt synes jeg, at vi har et rigtig godt værktøj med
http://osm.ter.dk/address_street.php . Man kan se både OSM og OSAK
positioner, og bestemme om man vil overskrive OSM positionen ved
opdatering (fx hvis OSAK-positionen senere bliver opdateret). Måske
kunne man markere om OSAK data er nyere end sidste OSM ændring.