[Talk-dk] Ang. adressenoder med fejl

Søren Due Jensen soeren at geoduerne.dk
Tor Nov 3 19:19:28 GMT 2011

Den 03-11-2011 10:37, Niels Elgaard Larsen skrev:

> Praksis kan vel ikke forbyde noget. Og vi kan da ikke have en politik om
> at have forkert data i OSM.
>
> Jeg startede også med bare at tagge dem FIXME. Men jeg har nu flyttet
> nogle, som var helt forkerte. Fx var der en adresse i Skælskør som var
> placeret midt i Korsør. Det går jo ikke. Vi risikerer jo, at nogen
> taster adressen ind i deres navigationsprogram, som finder den og fører
> dem til en helt forkert by.
Lige netop den adresse i Skælskør er der næppe nogen der indtaster i
deres navigationsprogram, da det er en adresse i en boligbyggeri der
aldrig er blevet gennemført, da firmaet er gået konkurs :)
Har netop sat en fixme på den pågældende node.

> [...]
> en fixme som fx "wrong coordinates, moved to estimated position" eller
> med en ny source som kan være "GPS" eller lokalkendskab (hvis man fx ved
> at Jordvej 42A ligger 10 meter nord for Jordvej 42 og ikke 8 km væk.
>
> I øvrigt synes jeg, at vi har et rigtig godt værktøj med
> http://osm.ter.dk/address_street.php . Man kan se både OSM og OSAK
> positioner, og bestemme om man vil overskrive OSM positionen ved
> opdatering (fx hvis OSAK-positionen senere bliver opdateret). Måske
> kunne man markere om OSAK data er nyere end sidste OSM ændring.

Problemet med ikke at tagge ved flytninger er, at adresser der er
flyttet i forhold til OSAK, risikerer at blive flyttet tilbage ved en
opdatering fra OSAK -
Og omvendt kommer man kun på http://osm.ter.dk/address_street.php for
den pågældende vej hvis man tilfældigt kommer derind - uden et fixme
(eller andet) tag er det jo ikke nemt at genfinde.

Optimalt vil det være, at man med præcist lokalkendskab kan sætte et
specifikt tag på, for at angive at noden er flyttet til de rigtige
koordinater, og at OSAK koordinaterne er forkerte, så noden IKKE bliver
opdateret ved en senere opdatering.

Et andet ønske i samme boldgade, er at man kan sætte et tag på, så en
given node, IKKE tælles med i "tæt på vejen" statistikken.  Det kan være
adresser, der peger midt på en mark, uden at der er nogen beboelse på
adressen, og ingen vej i nærheden.