[Talk-dk] Skal vi være først igen igen?

Mikkel Kirkgaard Nielsen m.kirkgaard at gmail.com
Søn Nov 20 23:14:38 GMT 2011

Så er 1. etape af "Bedre vejforbindelse ved Esbjerg havn" sluppet løs
på kortet, med netop indhentede tracks lagt til grund.

Der var ikke arrangeret nogen officiel markering af åbningen (se evt.
http://www.tvsyd.dk/artikel/123765?autoplay=1&video_id=44957), så det
store mediemaskineri må gemmes til den fuldt udbyggede strækning åbner
engang sidst i 2012.

Strækningen er, efter min bedste overbevisning, en del af europavejen
E 20, så jeg sad og rodede efter en autoritativ kilde der kunne
fortælle mig at det er korrekt, og hvordan den helt præcist forløber.
Specielt hvor den starter i Esbjerg kunne være interessant at vide, da
ruten i dag i OSM bare starter i den blå luft på havnen, hvor jeg
måske synes det ville være mere logisk at den udgik fra færgelejet.
Mærkværdigvis stopper den i England ved Kingston upon Hull, selvom
færgebetjening foregår på Harwich<->Esbjerg...

Jeg fandt frem til at UNECE (United Nations Economic Commission for
Europe) er dem der organisatorisk står bag E-vejnettet, og at de
Europæiske ting foregår i regi af TEN-T (Trans-EuropeaN Transport
network) under EU-Kommisionen. TEN-T har hjemme på;
http://ec.europa.eu/transport/infrastructure, men en hurtig søgning
efter en E 20 definition gav mig ikke lige noget brugbart.

Hverken OSM wikien
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Europe/E-road_network)
eller Wikipedia
(http://en.wikipedia.org/wiki/International_E-road_network) giver
umiddelbart nogle hints til andre steder at lede. Nogle der har rodet
i den slags, og kan henvise til noget dokumentation?

Mikkel