[Talk-dk] Endnu en ny milesten nået - hvad med resten?

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Man Nov 21 10:19:14 GMT 2011

Jeg skrev:
 > Vi er nu nået så langt, at intet postnummer i Danmark har under 80%
 > dækning (500m).

Med god indsats fra flere her på listen er vi nu opppe på 90% !!!

Nu synes jeg godt, vi kan sige, at vi har en rimelig dækning af hele
landet, og en rigtig god dækning i det meste af landet.

Til gengæld bliver det svært at nå det sidste stykke vej op til 100%.
Selvfølgelig er der stadig en masse steder, man kan mappe manglende veje
fra Fugro, men en del af det, der er tilbage, kan ikke mappes fra Fugro.

Hvad gør vi ved det?

Jeg har observeret følgende grupper af problemer:

1) Nye veje
De er naturligvis ikke på Fugro fra 2005. Men selv hvis vi ser en masse
adresser på en bar mark, ved vi ikke, om der bare er planlagt noget,
eller om der står en fiks og færdig vej. Så vi bliver nødt til at få
folk på stedet.

2) Træ-befængte veje
Nogle veje er så dækket af træer, at man ikke kan se deres forløb på
Fugro. Igen bliver vi nødt til at få folk på stedet. Men GPS'en
forstyrres også af træerne, så ofte bliver det et upræcist spor :-(
Det kan hjælpe at køre turen flere gange, så man får flere spor at tage
gennemsnit af.

3) Adresser midt i ingenting
Nogle adresser ligger midt ude på en mark, uden nogen vej til dem. Jeg
har ingen anelse om, hvad vi skal gøre med dem.

4) Fejl i OSAK
Nogle kommuner har tendens til at oprette adresser, der er helt hen i
vejret. Det kan dels være fejl i koordinaterne, men også at et hus får
en adresse, der reelt er forkert.
(se f.x. http://www.openstreetmap.org/browse/node/342727614)
Løsningen må være at registrere den slags og fortælle kommunerne om det.
Det har tidligere været diskuteret her på listen - men der kom vist ikke
noget resultat.

5) Haveforeninger
Nogle haveforeninger har navngivne veje inde i foreningen. Det er
således ikke muligt at navngive vejene med haveforeningens navn.
(Eksempel:
http://www.openstreetmap.org/?box=yes&bbox=10.158473698586,56.1326476,10.163612598585,56.1359447)
Men adresserne er navngivet efter foreningen.
Principielt burde kommunen ændre adresserne, så de følger vejenes navne.

Konkrete løsninger efterlyses.

- Jørgen