[Talk-dk] relationer og opdeling af ways?

Lars Thegler lars at thegler.dk
Tir Nov 22 21:29:41 GMT 2011

2011/11/22 Hedda Nilsson Orviste <ZY0Q at tmf.kk.dk>:
> Jeg har fundet disse to eksempler; Kartoffelrækkerne i København, og Nokiabron, Teglholmen, København.
>
> De er begge taggede; access = PRIVATE. Kartoffelrækkerne er derudover delt ind i flere segmenter henholdsvis; RESIDENTIAL, respektive PEDESTRIAN STREET. Nokiabron er en GENERIC PATH.
>
> Jeg undrer hvorfor Kartoffelrækkerne er taggede; PRIVATE, da gaderne kan betrædes frit af gåmænd og cyklister. Burde det ikke tilføjes; bicycle allowed, (og måske også pedestrians allowed)? Private må i dette tildfælde gælde for biltrafik?

Kartoffelrækkerne (fx Wiedeweltsgade) er skiltet med det lidt
usædvanlige 'Kørsel forbudt i begge retninger'[1], med undertavlen
'Ærindekørsel tilladt' og 'Gågade 80-130 m' (eller noget i den stil).
'Kørsel' i færdselslovens forstand omfatter også cykler, så der er
altså også cykling forbudt, med mindre man har et ærinde der.

Man kan diskutere om den bør tagges access=private eller access=no.
Måske snarere det sidste, idet der ikke er tale om en 'privat vej' i
gængs forstand, men det er ikke noget jeg ville gå ind og ændre. Men
under alle omstændigheder bør den også have access=destination,
svarende til 'ærindekørsel tilladt'.

Og du har ret, en foot=yes burde den have, af hensyn til routing for forgængere.

Og da der er en stump gågade i midten, er den korrekt tagget som
highway=residential/pedestrian/residential.

/Lars

[1] Bekendtgørelse om Vejafmærkning, §13, C 21.
http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_BEK-784_Vejafmaerkning_6-juli-2006_060801_HCD.pdf