[Talk-dk] Opdatering af veje fra oisfixes, friske adresser, m.m.

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tir Sep 13 05:08:50 BST 2011

God september!

Så fik jeg tid til at kigge på at opdatere adressescriptet efter et
par uger med arbejde, andre projekter, valggøgl og... øhm, tømmermænd.
Og der er et par gode nyheder på vej.

1. Opdatering af veje fra oisfixes
2. Nye veje
3. Revisions-fejl
4. Ønskeliste til oisfixes

1. Opdatering af veje fra oisfixes
Ole Laursen har lavet http://oisfixes.iola.dk/ , hvor man kan
indrapportere fejl i den måde, et vejnavn er stavet på i de offentlige
databaser sammenlignet med den virkelige verden (og de officielle
retningslinjer). På den måde kan man angive, at fx det registrerede
vejnavn "Ll Dalbyvej" egentligt hedder "Lille Dalbyvej". Efterhånden
har I fået rapporteret over 1.300 fejl i databasen.

Nu er mit adressepunkt-script på http://osm.ter.dk/address_street.php
opdateret, så den også gør brug af oisfixes-datasættet. Det betyder,
at man kan indtaste en fejl på oisfixes-siden og kort efter gå over på
adressepunkt-scriptet og opdatere den pågældende vej, så den får de
nye navne lagt ind.

I øjeblikket cacher jeg oisfixes-json-filen op til ét minut ad gangen.
Jeg ved ikke helt, om jeg skal hente den for hvert request eller om
det bare vil være spild af tid og ressourcer. I øjeblikket er der en
meget kort timeout-tid på 5 sekunder, så hvis filen ikke er hentet på
den tid, bruges den gamle fra cachen så, så brugeren ikke skal vente,
hvis Oles server tilfældigvis skulle være sløv en dag.

Jeg er i gang med at kaste alle de indtastede veje fra
oisfixes-scriptet igennem databasen. De vil nok alle være blevet
opdateret her i løbet af morgenen.

I forhold til completeness-statistikken (hvor vi måler på hvor mange
adressepunkter, som ligger nær en vej med samme navn) trækker det i
begge veje. Nogle vej-stykker har allerede det korrekte navn på som
name (fx "Lille Dalbyvej"). Her vil statistikken gå mod mere
completeness. I andre tilfælde er vejnavnet pt. forkert, men i
overensstemmelse med det forkerte vejnavn (fx "Ll Dalbyvej"). Her vil
statistikken gå mod mindre completeness.

Foretages der en udskiftning ud fra oisfixes-fortegnelsen, bliver
OSAK-adressen (altså det vejnavn, vi mener er forkert) stadigvæk gemt
i adressepunktet i en ny tag, osak:street, mens det korrekte gemmes
som addr:street

2. Nye veje
Den 25. august blev Geoservicen på http://geo.oiorest.dk/ , som
adressescriptet gør brug af, opdateret med et friskt adressesæt.
Annonceringen er her: http://digitaliser.dk/news/1764111

Jonas Häggqvist (OSM-bruger: rasher) har i den forbindelse lavet et
udtræk, hvor han leder efter veje med kommune+vejkoder, som der ikke
findes i den eksisterende database. Disse veje vil også blive
opdateret snarest muligt, så vi kan finde nye områder, der skal
mappes.

3. Revisions-fejl
Den opmærksomme OSM-bruger (eller den opmærksomme læser, der klikkede
på digitaliser.dk-linket herover) vil have bemærket, at osak:revision
på adressenodes er blank eller mangler for alle opdateringer efter 25.
august. Opslag på Geoservicen returnerer slet og ret ikke længere
nogen revisionsdato. rasher har fundet den sandsynlige ændring i
forbindelse med førnævnte opdatering af adressesættet, og jeg har
kommenteret på opdaterings-nyheden og påpeget problemet.

Konsekvenserne er ret begrænsede. Vi bruger ikke den oplysning til
noget specielt, og vi kan eventuelt altid lave et udtræk fra vores
lokale database for at identificere de adresser/veje, hvor feltet
mangler (hvilket tilsvarende er alle veje, som er blevet opdateret
siden 25. august).

4. Ønskeliste til oisfixes
Nok mest til Ole Laursen: Jeg kunne godt tænke mig de øvrige data i
resultatsættet, dvs. Forklaring, Oprettet-tidspunkt, hvem rettelsen er
lavet af, og så et id til OIS-rettelsen (fx 1460 for denne rettelse:
http://oisfixes.iola.dk/rettelser/1460/ ). Så kan jeg linke tilbage,
hvis der er behov for det.

Mit script tjekker i øjeblikket også, om vejnavnet fra Geoservicen
stemmer overens med vejnavnet fra oisfixes-listen (for den pågældende
kommunekode+vejkode). I modsat fald gør mit script brugeren opmærksom
på, at rettelsen ikke længere er aktuel, og at scriptet vil ignorere
denne rettelse.

Phew, det burde være det for denne gang.

- Peter Brodersen
  OSM-bruger: findvej