[Talk-dk] Opdatering af veje fra oisfixes, friske adresser, m.m.

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Ons Sep 14 04:21:31 BST 2011

On 13-09-2011 06:08, Peter Brodersen wrote:

> 1. Opdatering af veje fra oisfixes
> Ole Laursen har lavet http://oisfixes.iola.dk/ , hvor man kan
> indrapportere fejl i den måde, et vejnavn er stavet på i de offentlige
> databaser sammenlignet med den virkelige verden (og de officielle
> retningslinjer). På den måde kan man angive, at fx det registrerede
> vejnavn "Ll Dalbyvej" egentligt hedder "Lille Dalbyvej". Efterhånden
> har I fået rapporteret over 1.300 fejl i databasen.

Jeg har på http://osm.rasher.dk/ tilføjet et lag der viser punkter der
findes en rettelse for, men som ikke har en korrekt navngivet vej indenfor
5 km. Typisk vil det enten betyde at vejen skal omdøbes i OSM, eller evt.
at rettelsen ikke er blevet ført ud i livet via Peters opdaterings-script.

Laget kan ses i aktion her (indtil nogen fixer disse rettelser):
<http://osm.rasher.dk/?zoom=14&lat=55.50328&lon=9.73975&layers=B0000TFFFFFFFFFFFFFFFFFT>

> I forhold til completeness-statistikken (hvor vi måler på hvor mange
> adressepunkter, som ligger nær en vej med samme navn) trækker det i
> begge veje. Nogle vej-stykker har allerede det korrekte navn på som
> name (fx "Lille Dalbyvej"). Her vil statistikken gå mod mere
> completeness. I andre tilfælde er vejnavnet pt. forkert, men i
> overensstemmelse med det forkerte vejnavn (fx "Ll Dalbyvej"). Her vil
> statistikken gå mod mindre completeness.

Faktisk gik det samlet set den rigtige vej. På 500 meters statistikken gik
vi fra 97,05% til 97,20% (inklusive hvad folk har udrettet i løbet af
tirsdag).

Øvrige statistikker for enkelte postnumre kan ses på
<http://osm.rasher.dk/tools/stats.php>

Når jeg kigger på hvor mange punkter der bliver tegnet ind på laget
ovenfor tror jeg det vil give et godt boost på kort sigt hvis folk smøger
ærmerne op og får gennemført de nødvendige ændringer.

Derefter er det så tilbage til det hårde arbejde med at få styr på de
sidste par procent på gammeldags facon.

> 2. Nye veje
> Den 25. august blev Geoservicen på http://geo.oiorest.dk/ , som
> adressescriptet gør brug af, opdateret med et friskt adressesæt.
> Annonceringen er her: http://digitaliser.dk/news/1764111
>
> Jonas Häggqvist (OSM-bruger: rasher) har i den forbindelse lavet et
> udtræk, hvor han leder efter veje med kommune+vejkoder, som der ikke
> findes i den eksisterende database. Disse veje vil også blive
> opdateret snarest muligt, så vi kan finde nye områder, der skal
> mappes.

Jeg fik fundet omkring 100 nye veje, og slettet 20 som ikke længere
optræder (primært mærkelige ikke-veje som aldrig skulle have eksisteret i
første omgang).

Tjek om det betyder du skal ud med GPSen vha. "Unreachable Addresses"
laget på osm.rasher.dk.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk