[Talk-dk] Korrektioner af vejnavne - sankt sanct

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Ons Sep 14 23:04:52 BST 2011

On 2011-09-14 19:42, Rasmus Vendelboe wrote:
> [...]
>

> Ved at skimme den totale korrektionsliste er jeg blevet opmærksom på folk har oversat sct.
> til sanct. Det bør dog nævnes, at sanct altså ikke er en autoriseret stavemåde (af DSN) af
> sankt. DSN's vejguide skriver rigtigt nok, at man skal tage højde for traditionelle
> stavningsformer, men i og med vi fjerner (den forkerte) forkortelsen skulle der ikke være
> grund for, at vi derefter også oversætter den forkert fuldt ud. Sct. xxx er de historisk
> korrekte navne - sankt må være den korrekte nutidige udskrivning af sct. Er der nogen af
> dem der har oversat sct. der vil modargumentere?

Jeg er en af dem der har lavet nogen Sanct veje.
Jeg var også lidt i tvivl, så det er ikke fordi jeg vil kæmpe hårdt imod Sankt.

Men jeg køber ikke helt den med autoriseret stavemåde. Et navn er et navn.
Jeg hedder fx Elgaard, selvom man nu ville skrive Elgård. Men der står altså Elgaard på
min dåbsattest, så det er det jeg hedder.
Århus hedder nu Aarhus, fordi de har besluttet det.

Skal vi så også rette Rodosvej til Rhodosvej?
Og Trondhjemsgade til Trondheimsgade?