[Talk-dk] Gammel/Gamle osv.

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Ons Sep 21 22:16:47 BST 2011

Jeg har på det seneste kastet mig over at få udryddet forkortelser i
vejnavne (endnu en gang tak for http://oisfixes.iola.dk og
http://osm.rasher.dk/tools/wrongnamecandidates.php)

Men nogle forkortelser er ikke entydige. Især

Gl:   Gammel eller Gamle?
Sdr:  Sønder eller Søndre?
Ø:    Øster eller Østre?
V:    Vestre eller Vester?

Jeg er nogenlunde sikker på, at Ndr -> Nordre og Nr -> Nørre, men har
dog fundet eksempler på andet.

Hvad skal vi gøre med den slags?

Selv mener jeg ikke, at vi skal ekspandere "Sdr." til hverken "Søndre"
eller "Sønder", medmindre der vi har konkret viden om, hvilken af dem,
der er korrekt i det enkelte tilfælde - eller andre navne/bygninger i
området giver anledning til at foretrække en af dem.

Men man kunne også argumentere for at vælge den ene af formerne en gang
for alle, og så følge den konsekvent.

I alle tilfælde bør man sikre konsistens med de sammenhængende veje.
Ellers sker der ting hom her:

http://www.openstreetmap.org/?lat=54.677174&lon=11.901908&zoom=18&layers=M

En anden ting er, at jeg har bemærket blandt i de allerede foretagne
rettelser, at "N Navnensvej" er blevet rettet til "N. Navnsens Vej". Det
mener jeg ikke nødvendigvis er korrekt.

Godt nok siger DSN, at den korrekte stavemåde er "N. Navnsens Vej", men
hvis vejen hedder "N. Navnsensvej" på skiltene, mener jeg, at det skal
respekteres. Det er fint at indsætte punktummet, men ikke at ændre
stavemåden.

Hvad mener I andre om ovenstående?

- Jørgen