[Talk-dk] Vejklassifikation i byer

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Ons Apr 25 00:17:03 BST 2012

Jakob Riis Josephsen skrev:
> Jeg synes at det er et problem at åbne for fortolkning

Enig.

> Århus så mildt sagt kaotisk ud før der blev ryddet op
> så det kom til at stemme over ens med virkeligheden).

Men hvad er virkeligheden?

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt ringvejene overhovedet er primærruter.

Ifølge tilfældige, elendige kort på vejdirektoratet.dk, lader vejene
ikke til at være primærruter. Enten vises de som sekundærruter, eller
som lokalveje, men ikke som primærruter.

På et rutekort fra 2002 på
http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=146407 er
begge ruter tegnet som sekundærruter, bortset fra den del af O2, som
også er en del af rute 15! (det er tydeligvis et gammelt kort).

Jeg har skrevet til Vejdirektoratet for at høre, hvor man kan finde en
opdateret ruteliste. Det var ikke muligt for mig at opstøve en på nettet.

Men hvis jeg kigger på billeder fra Århus, lader rutenumrene på skiltene
for ringvejene til at stå på hvid baggrund, hvilket signalerer en
sekundærrute (primærruter har gul baggrund).

Anyway, jeg mener ikke, at der er noget som helst problem med, at vej
med høj klassifikation "svæver" for sig selv, hvis det er sådan,
virkelilgheden er. Som kortbruger vil jeg da netop gerne vide, at jeg
skal køre af mindre veje for at komme frem.

Ellers skulle vi jo også også opgradere vejen fra Vejle til Give til
motorvej, for at den lille stump ved Give ikke skulle "se fjollet ud" og
føle sig ensom.

- Jørgen