[Talk-dk] ca 900 adressepunkter flyttet over til bygningpolygoner

Carsten Nielsen list_reply at toensberg.dk
Man Aug 6 16:08:08 BST 2012

Den 06-08-2012 00:59, Jørgen Elgaard Larsen skrev:
> Jeg regner med, at det var en fejl, at du kun sendte til mig og ikke til
> listen. Så jeg svarer til listen
Det har du ret i, jeg ved ikke hvorfor min mail klient altid indsætter din adresse i
stedet for talk-dk, det sker ikke når jeg svarer på andres mail på listen.

> Når man tæller sammen på http://osm.rasher.dk/stats.txt er der 2.322.261
> adresser i danmark.
>
> Mange af den er i forvejen fyldt op med diverse kms:*-tags, som vel
> dybest set er overflødige nu. De har også allesammen en osak:identifier
> og en osak:revision.
Jeg mener det er overflødigt fyld, og personligt vil jeg være ked af at den osm fil jeg
downloader fra geofabrik vokser i størrelse men forhåbentligt kan pbf comprimeringen
reducere effekten af dette.

> Jeg ser det ikke som en stor ting at sætte en comment på også. Faktisk
> mener jeg, at det er god stil at advare uforvarende mappere (både
> udlændinge og danske begyndere) om, at de her noder bliver behandlet
> specielt.
Men det er i mine øjne en uskik at behandle disse noder på denne måde, men det bliver vi
nok ikke enige om.

> [...]
> verdenen.
> Klart. Jeg har kigget lidt på wikien:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses
>
> Der er der ikke nogen anbefaling om at man bør foretrække adresser på
> noder eller på bygninger. Så det er lidt svært at vide, hvad man gør i
> resten af OSM-verdenen. Det må næsten diskuteres på tagging-mailinglisten.
>
> Men jeg kan forstå, at JOSM-pluginnet "building tools" som default
> automatisk flytter adresse-tags fra noder til polygoner. Det er muligvis
> det, der er sket på Bornholm. Og så vil en comment på noderne
Og så er der jo også det tidligere omtalte ITO eksempel, der illustrere hvordan andre gør
(men 2 eksempler er stadig ikke mange)

> Måske skulle man tage en snak med udvikleren af den pågældende
> JOSM-plugin og spørge om hans ræsonnement for at gøre sådan noget
> automatisk. Måske kan man få ham til at lave en advarsels-popup om Danmark.
Det vil jeg klart foretrække frem for den tidligere omtalte kommentar, på samtlige adresse
noder.

Carsten