[Talk-dk] færdselsloven - venstresving på cykel

Jeff Huntington jeff.huntington at tdcadsl.dk
Tor Aug 30 20:10:45 BST 2012

Emil, hvis du tilføjer 'except bicycles' til alle
venstresvingsrestriktioner, hvordan vil du sikre, at routere - i situationer
hvor der faktisk er indkørselsforbud også for cykler på 'til'vejen -
konstaterer, at et (stort) venstresving alligevel ikke er tilladt? Hvordan
vil du så tagge krydset på en forståelig måde (for routere og almindelige
dødelige)?

Man vil bl.a. ende i den paradoksale situation, at der fra de andre veje i
krydset er højresvings- og/eller ligeudrestriktioner, som ikke undtager
cykler.

De fleste kryds i OSM er bare et enkelt punkt, og hvordan man præcist kommer
igennem krydset er underordnet. Biler og cykler kommer igennem punktet på
samme måde - fra en vej til en anden. Det man først og fremmest har brug for
at vide fra et kort er, om man (lovligt) må cykle fra vej A til vej B.

Jeg mener derfor at det er en dårlig ide at undtage cykler fra
venstresvingsrestriktioner generelt. Det kan kun være rigtigt at gøre i
situationer, hvor venstresving (fra vej A til vej B) faktisk er tilladt for
cyklister fordi cyklister godt må køre ind på vej B, og så er det bare om at
gøre det!

- Jeg er ikke uenig i Uffes betragning om cyklisters (manglende) hang til at
overholde loven, men vi skal vel ikke opfordre til ulovligheder ved at
angive at et venstresving er tilladt, når cyklister faktisk ikke må køre ind
på 'til'vejen?

vh

Jeff