[Talk-dk] Så er loven om fri grunddata vedtaget

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Ons Dec 19 20:58:08 GMT 2012

19. dec. 2012 18.15 skrev Jørgen Elgaard Larsen <jel at elgaard.net>:

> Rigtig god nyhed. Men gad vide, hvad §4a betyder for OpenSeaMap?

Citat fra Ida Auken angående søkortene, det korte af det lange er at
de er dyre at lave, rederierne spytter godt i kassen, og man vil ikke
gå glip af den indtjening:

"Så var der et par spørgsmål. Der var et sådan set meget ret relevant
spørgsmål om, hvorfor f.eks. søkort ikke indgår i den her pulje. Der
er det jo sådan, at nogen skal betale for de kort, der bliver lavet,
og søkortene bliver langt hen ad vejen finansieret af den
internationale skibsfart, men det, der vil gavne Danmark, danske
virksomheder og danske myndigheder, udgør en meget, meget lille del i
forhold til de penge, vi bruger til at betale for produktionen af
søkort. Så altså, de kort, vi betaler for en gang i Danmark, kommer
det danske samfund, danske virksomheder og danske myndigheder til
gode.

Der er meget få til at betale de kort, vi skal have produceret i
f.eks. Grønland; det er en kæmpestor opgave, og vi mener ikke, at der
er nogen speciel gevinst for det samfund, der i så fald skulle betale
for opmålingen, som opvejer det, som de internationale rederier f.eks.
betaler ved at få søkortene oppe i Grønland.

Så på den måde er der sådan set meget god logik i, at vi får gavn af
de kort, vi betaler for, og at det med hensyn til de internationale
kort for søområdet er dem, der bruger de kort, der er med til at
finansiere, at vi får lavet dem. Vi ved jo alle sammen, at opgaven er
enorm, så det er virkelig et sted, hvor jeg foreslår, at hvis vi
finder nye midler til det her, er det ikke til at sætte kortene fri
deroppe, men til at få lavet endnu flere kort. "

http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l71/beh1/16/forhandling.htm?startItem=#nav

Jeg ved ikke om der er basis for at drøne rundt med ekkolod i DK's farvande.

Ole