[Talk-dk] Så er loven om fri grunddata vedtaget

Jeff Huntington jeff.huntington at tdcadsl.dk
Tor Dec 20 19:13:23 GMT 2012

Det var pokkers, så hurtigt en rigtig positiv historie kan vendes til noget
negativt. Før vi allesammen begynder at skrive hadebreve til de søde (og
sikkert mystificerede, hvis de følger denne liste) folk i
KMS/Geodatastyrelsen, burde vi mindst reflektere over to ting:

1. Hvis vi nu mener vi er kompetente til at kaste os over søopmålingen,
hvorfor er vi så ikke for længst i gang med at tegne højdekurver på
landjorden med GPS? Det er trods alt en noget nemmere opgave, fordi man kan
se, hvad man kortlægger og tage de visuelle iagttagelser med i
kortredigeringen. Realiteten er, at det er en kæmpeopgave at skabe en
tredimensionel model af jordens overflade - både over og under vandet - med
den nøjagtighed, som vi normalt tilstræber i OSM.
2. Er der ikke et ansvarsspørgsmål? Jeg er tryg ved at tegne veje, stier
mv., fordi folk selv kan se forholdene, når de bruger kortet, og justere
derefter - når man kører bil, følger man forhåbentligt vejen og ikke kortet!
Men med søopmåling er det noget ganske andet. Sejlere kan ikke 'se' bunden,
og hvis skyld er det så, hvis de går på grund? Vi kan vel sagtens formelt
fralægge os et hvert ansvar, men hvad er så formålet med aktiviteten? Fra
pålidelig kilde hører jeg, at der har været anlagt retsager mod KMS i
forbindelse med grundstødninger.

Jeff