[Talk-dk] vejnettet i OSM

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tir Jan 3 19:08:48 GMT 2012

En lidt forsinket reaktion grundet juleferie i DK (og en osm
maillisteserver der ikke kan lide min webmail, hvis jeg bruger æ,ø,å).

On 22/12/2011 14:36, Peter Brodersen wrote:
> Hej,

> Jeg har brugt track en del steder (men vist ikke i sommerhusområder).
> Her burde jeg måske snarere bruge residental med passende surface på.
> Men der er ikke noget i vejen for at køre på tracks jf.
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#Denmark
> uden for skovområder.

Jeg tror aldrig det har været meningen, at man skulle route over tracks
for at nå givne adresser. Det kræver efter min mening en 'ægte' vej,
some minimum 'service'. Det overrasker mig faktisk at det er lovligt at
køre med motorkøretøjer på markveje, hvis der ikke explicit forbydes
adgang med skiltning. Men det er altså, hvad Skov og Naturstyrelsens
vejledning siger (det er mig der har redigeret den danske del af wiki
siden ovenfor). Måske burde jeg ændre default til at være 'no' for
motorkøretøjer på tracks med den eksisterende fodnote om markveje. De
fleste 'interessante' tracks går trods alt gennem skov.

> Til gengæld synes jeg, at surface=unpaved kan dække for bredt,
> hvorimod eksempelbilledet på highway=track mere ligner, hvad jeg ser
> ved flere sideveje til indkørsler.
>
> Jeg har dog været i tvivl om de sideveje bare burde være
> highway=service (som ikke nævner så meget om formen, men mere typen)
> med service=driveway. Og så er der naturligvis også spørgsmål om
> hvornår, en indkørsel (kort eller måske flere hundrede meter) også
> skal hedde det samme som den vej, den stikker ud fra.

Efter min mening er private veje, der fører til ejendomme, ikke tracks
men 'service=driveway'. Overfladen på vejen afgør ikke vejens
klassifikation, det gør dens funktion. Offentlige veje er som minimum
unclassified/residential, også hvis de er grusveje. Jeg har for eksempel
mappet veje i sommerhusområder som residential, selvom de ikke er andet
end græsplæner, hvor hjulspor dårligt kan anes, se f.eks.
<http://maps.google.com/maps?hl=en&ll=55.708121,10.015441&spn=0.001186,0.002352&t=k&om=1&z=19&vpsrc=6>.
Men der er skiltet med gadenavn og biler er parkeret foran sommerhusene.

Ole Nielsen / polderrunner