[Talk-dk] vejnettet i OSM

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tor Jan 5 20:36:37 GMT 2012

Sonny skrev:

> Jeg synes, det ville være rart, hvis vi kunne blive enige om at
> highway=track var for alt andet end normal biltrafik. Man kunne
> måske bruge
> en definition, der gik på at highway=tracks ikke førte til OSAK-
> bebyggelser
> (dog med undtagelse af ensomt beliggende skovarbejderboliger.)
> Vedr. billedmaterialet bliver jeg også forvirret, selv om det er gode
> billeder. I det jyske højland er der masser af private fællesveje, der
> ligner et highway=track billede.
> Vedr. routning, så må surface=unpaved og surface=cobblestone være
> [...]

Jeg plejer at bruge access=agriculture hhv. access=forestry for
markveje og skovveje i (private) produktionsskove. Især de sidste kan
være meget svært fremkommelige, selv til fods, da de i reglen er kørt
fuldstændigt i smat af de (beviseligt alt for store og tunge)
skovmaskiner der benyttes i dag.

Jeg er dog ikke klar over, om rutningsalgoritmerne tager hensyn til
access=agriculture/forestry taggen.

Men når jeg sådan har vadet afsted i mudder til anklerne, har jeg dog
tænkt på, om man på en eller anden måde kunne beskrive
fremkommeligheden af en sådan skov- eller markvej. Jeg synes ikke det
er relevant at benytte SAC_scale i Danmark; alle stier vil formentlig
alligevel være T1 (det letteste niveau.)

-- mok0